Job satisfaction and burnout syndrome in primary school teachers

Authors

  • María Soledad Menghi Pontificia Universidad Católica Argentina
  • Laura Beatriz Beatriz Oros

Keywords:

Job Satisfaction, Emotional Exhaustion, Depersonalization, Personal Accomplishment, Burnout.

Abstract

The job of teaching is not limited to teaching classes, involves running a number of activities such as the care and maintenance of the school, the students’ attention on their diversity, the preparation of teaching materials, the completion and submission of paperwork, insertion into training programs, the relationship with parents of students, the relationship with authorities and peers; implying a hard work, a significant psychic charge on the job. When the motivation and satisfaction for teaching diminishes, when the professional commitment and dedication to teaching are not sufficient to ensure satisfactory performance and cope with different situations of everyday work, increases the probability that the teachers experience psycophysical discomfort and exhaustion.
The purpose of this study was to assess the state of job satisfaction of teachers and their impact on the dimensions of burnout syndrome. It worked with a sample of 229 teachers at the primary level, from the provinces of Entre Rios and Buenos Aires. The results indicated a significant effect of job satisfaction on the various manifestations of the syndrome. The teachers most satisfied with his work showed low scores on emotional exhaustion, and obtained high values in the dimension personal accomplishment of the Maslach Burnout Inventory (MBI).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Soledad Menghi, Pontificia Universidad Católica Argentina

Becaria doctoral de CIIPME-CONICET; Universidad Católica Argentina, sede Paraná.

Laura Beatriz Beatriz Oros

IDIC-CONICET; Instituto Superior Adventista de Misiones

References

Aldrete Rodríguez M.G., Aranda Beltrán, C., Valencia Abundiz, S. & Salazar Estrada, J.G. (2011).Satisfacción laboral y síndrome burnout en docentes de secundaria. Revista de Educación y Desarrollo, 17, 15-22. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo.

Barraza, A. & Ortega, F. (2009). Satisfacción laboral en instituciones formadoras de docentes. Un primer acercamiento. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 9 (17), 4-17.

Cabrera, M. (2003). Estudio sobre el Síndrome de Burnout en funcionarios policiales y su relación con el locus de control laboral y características demográficas. Tesis de Licenciatura en Psicología, Universidad Adventista del Plata, Libertador San Martín, Entre Ríos, Argentina.

Caprara, G.V., Barbaranelli,C., Steca, P. & Malone, P.S. (2006). Teachers self-efficacy beliefs as determinants of teachers job satisfaction and students’ academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44, 473- 490.

Chanez, F., Guerrero, A. & Guerra, J. (2006). La satisfacción hacia el trabajo. Un análisis basado en las teorías de las expectativas y de equidad. Administración y organizaciones, Revista Interdisciplinar, 9 (17).

Durán, A., Extremera, N., Montalbán, F. & Rey, L.(2005). Engagement y Burnout en el ámbito docente: Análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital en una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y las Organizaciones, 21, 145–158.

Gil-Monte, P.R. & Peiró Silla, J.M. (1997). Desgaste psíquico en el trabajo: el síndrome de quemarse. Madrid: Síntesis.

Gil-Monte, P.R. & Peiró Silla, J.M. (1999). Perspectivas teóricas y modelos interpretativos para el estudio del síndrome dequemarse por el trabajo. Anales de Psicología, 2 (15), 261-268.

Gil-Monte, P.R. & Peiró Silla, J.M. (1999). Validez factorial del Maslach BurnoutInventory en una muestra multiocupacional. Psicothema, 11 (3), 679-689.

Grajales, T. (2001). El agotamiento emocional en los profesores de Nuevo León, México: un estudio de géneros. Revista Internacional de Estudios en Educación, 1(2), 112-121.

Hermosa, R.A. (2006). Satisfacción laboral y Síndrome de Burnout en profesores de educación primaria y secundaria. Revista Colombiana de Psicología, 15, 81-89.

Leka, S., Griffiths A. & Cox, T. (2004). La organización del trabajo y el estrés: estrategias sistemáticas de solución de problemas para empleadores, personal directivo y representantes sindicales. Serie protección de la salud de los trabajadores. Organización Mundial de la Salud. ISBN 92 4359047 2 - ISSN 1729-3510.

Locke, E. (1976). The nature and causes of job satisfaction. En D.M.R., Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1297-1349). Chicago, IL, EE.UU.: Rand McNally College Publishing Co.

Marqués Pinto, A., Lima, M.L. & Lopes Da Silva, A. (2005). Fuentes de estrés, burnout y estrategias de coping en profesores portugueses. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21 (1-2), 125-143. Recuperado de http://www.redalyc.org

Marucco, M.A., Flamenco, E. & Ragazzoli,P.N. (2009). Estudio para evaluar el Síndrome de Quemarse por el Trabajo y la Calidad de Vida Laboral en docentes de Educación Primaria Básica. Superintendencia de Riesgos del Trabajo. Recuperado de http://www.infoleg.gov.ar/basehome/actos_gobierno/actosdegobierno19-10-2009-4.htm

Maslach, C. & Jackson, S.E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behaviour, 3, 99-113.

Miño Sepúlveda, A. (2012). Clima organizacional y estrés laboral asistencial (Burnout) en profesores de enseñanza media: un estudio correlacional. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com

NapioneBergé, M.N. (2008). ¿Cuándo se quema el profesorado de secundaria? Buenos Aires, Argentina: Ediciones Diaz de Santos.

Newstrom, J.W. (2011).Comportamiento Humano en el trabajo. México: McGraw Hill Educación.

Oros, L.B. & Main, M.V. (2004). ESLAeducación: una escala para evaluar la satisfacción laboral de los docentes. Revista Internacional en Estudios en Educación, 4(1), 20-34.

Pando Moreno, M. & Ruiz de Chávez Ramírez, D. (2010). Síndrome de Burnout en docentes de la Universidad Autónoma de Zacatecas. Recuperado de www.factorespsicosociales.com/tercerforo/posters/documentos/C05.pdf

Pedro, N. & Peixoto, F. (2006). A satisfação profissional e autoestima dos professores. Análisis Psicológico, 24 (2), 247- 262.

Peiró, J.M. (1999). Desencadenantes del estrés laboral. Madrid, España: Pirámide.

Rodríguez, A.M. (2006). Satisfacción laboral y Síndrome de Burnout en profesores de educación primaria y secundaria. Revista Colombiana de Psicología , 15 (1), 81-89.

Seisdedos, N. (1997). Manual MBI, Inventario Burnout de Maslach. Madrid, España: TEA.

Slipack, O.E. (1996). Estrés Laboral. Alcmeon: Revista Argentina de Clínica Neuropsiquiatrica, 5 (3), Buenos Aires. ISSN 0327-3954 / ISSN 1514-9862 Recuperado de www.alcmeon.com.ar

Zaldúa, G., Lodieu, M.T. & Koloditzky, D. (2000). La salud de los trabajadores de la salud. Estudio del Síndrome de Burnout en hospitales públicos de la ciudad autónoma de Buenos Aires. Revista del Hospital Materno Infantil Ramón Sardá, 19 (4), 167-172. Recuperado de http://www.redalyc.org

Published

11/27/2019

How to Cite

Menghi, M. S., & Oros, L. B. B. (2019). Job satisfaction and burnout syndrome in primary school teachers. Revista De Psicología, 10(20), 47–59. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/2292

Issue

Section

Articles