Grappolo 4, obra electroacústica del compositor chileno Jorge Martínez Ulloa. Un análisis acústico, psicoacústico, y espectromorfológico, en el estudio de procesos de estructuración hallados, y como aporte a estrategias de percepción acusmática

Authors

  • Andrés Mauricio Gaona Ovalle Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia

Keywords:

esthesic level, listening strategies, morphological archetypes, spectral typology, modulatory process, doppler effect

Abstract

A first reflection that allows us, as receivers and sound producers trained to develop from the sound that reaches our ears, and that is the product of the interaction with our acoustic-cultural environment, (which causes us to assume an attitude or position regarding this phenomenon), to ask ourselves about our ways of listening, is what could well allow us to make a preliminary, but necessary examination, of how to approach this electroacoustic piece. Indeed, the results obtained from this analysis, in which the study of the spectromorphology proposed by Denis Smalley was applied, will be presented, as well as considerations mainly of acoustic and psychoacoustic order that emerge from this application, which will as well offer an understanding of the nature of the structuring processes of the sound materials studied, and their articulation at the macro, meso, and micro levels, as an organizational strategy in sound perception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrés Mauricio Gaona Ovalle, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia

Compositor, arreglista, guitarrista e investigador. En 2013 inicia el Pregrado en Composición y Arreglos en la Universidad Distrital Francisco José de Caldas de Bogotá, con Rodolfo Acosta, Daniel Leguizamón, y Luis Sánchez. En 2018 realiza estudios finales de Pregrado en Chile, en la Universidad de Chile, con Pablo Aranda y Jorge Martínez. Cursó talleres de composición con Víctor Agudelo (Colombia), Marcos Franciosi (Argentina), y Sergei Popov (Rusia). Su música se ha interpretado en Colombia, Rusia, España, Chile y Argentina, por el Dúo Wapiti (Canadá), Ensamble CG (Colombia), Eva Zöllner (Acordeón, Alemania), Iryna Angelova y Lyubava Angelova (Guitarras, Rusia), Jorge Cárcamo y Víctor Castillo (Guitarras, Chile), Camilo Irizo (Clarinete,España),Griselda Giannini (Clarinete, Argentina).

References

Cádiz, Rodrigo. 2003. Estrategias auditivas, perceptuales y analíticas en la música electroacústica. Resonancias 13 (2003): 47-65.

Norman, Katharine. 1996. La música del mundo real como audición compuesta. “Proyecto Paisaje Sonoro Uruguay”. [Online] Disponible en: https://www.eumus.edu.uy/eme/ps/txt/norman.html (último acceso 21-08-2019).

Smalley, Denis. 1986. Spectro-morphology and structuring processes. En “The language of electroacoustic music”, editado por Simon Emmerson, 61-93, London: Palgrave Macmillan.

Teruggi, Daniel. 2005. “Aprendiendo a oír”. En “Escritos sobre audiovisión. Lenguajes, tecnologías, producciones”, compilado por Susana Espinosa, 17-31. Argentina: Universidad Nacional de Lanús.

Truax, Barry. 2001 [1984]. Acoustic Communication. Westport, Connecticut: Ablex Publishing.

Westerkamp, Hildegard. 2009. Bauhaus y estudios sobre el paisaje sonoro. Explorando conexiones y diferencias. “Proyecto Paisaje Sonoro Uruguay”. [Online] Disponible en: https://www.eumus.edu.uy/eme/ps/txt/westerkamp.html (último acceso 21-08-2019).

Windsor, W. Luke. 1996. Perception and signification in electroacoustic music. En “Song and Signification, chapter 7”, editado por R. Monelle y C. T. Gray, 64-74. Edinburgh: Edinburgh University Faculty of Music.

Published

11/18/2019

How to Cite

Gaona Ovalle, A. M. (2019). Grappolo 4, obra electroacústica del compositor chileno Jorge Martínez Ulloa. Un análisis acústico, psicoacústico, y espectromorfológico, en el estudio de procesos de estructuración hallados, y como aporte a estrategias de percepción acusmática. Cuadernos De Análisis Y Debate Sobre Músicas Latinoamericanas Contemporáneas, (2), 34–56. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/mlc/article/view/4825

Issue

Section

Articles