Trío de las Proporciones. Análisis compositivo e interpretativo
Keywords:
topological time, analogical, structure, clusters, anamorphismAbstract
The following work defines a modern compositive language developed and implemented by Cesar Francisena in one of his most unique works for Chamber Music Trío de las Proporciones para flauta, clarinete y piano. The objective is to conduct an interpretive - analytical study of his work. Franchisena was born in Chaco (Argentina) on September the 3rd of 1923 and died in Cordoba on January the 1st of 1992. He was of the most distinguished members of the “New Music Association” (ANM). He led the Cordoba Branch from where he disseminated a large part of his contemporary repertoire (national and international). His work began to get known in Argentina in the fifties. He started at the Art Faculty of the National University in 1956 and kept working there for more than three decades. Founder of Compositions I, II and III Lecturers and Chief Founder of the Electronic Lab (1977) and Distinguished Professor Emeritus (1992). Franchisena paired to the European and American compositive lines representing the local Avant Gard. This statement is backed up for how he used different variables such as space and times, emphasizing the usage of different articulations, densities and structures.
Downloads
References
Donozo, Leandro. Diccionario bibliográfico de la música argentina (y de la música en Argentina). Buenos Aires: Gourmet Musical. 2006.
Chavez – Vittore: Las nuevas grafías musicales en el siglo XX. Trabajo de Monografía, U.N.C.[64 pág.]. ISBN: no figura.
Chiantore, Luca: 2001. Historia de la técnica pianística. Madrid. Alianza Editorial S.A. [760 págs.]. ISBN: 978-84-206-7895-5
De la Motte, Diether: Contrapunto. Editorial labor. [420 pág.]. ISBN: 84-335-7863-4
Dibelius, Ulrich: 2004. La música contemporánea a partir de 1945. Madrid, Ediciones Akal. [687 pág.] ISBN: 84-460-1291-X
Franchisena, Cesar Mario”. Buenos Aires, Fondo Nacional de las Artes, 1971. Pág. 371.
Franchisena, César Mario”. Buenos Aires, El Ateneo, 1996. Pág. 471. ISBN 950-02-6345-9.
García Laborda, José María: 1996. Forma y estructura en la música del siglo XX. Una aproximación analítica. Madrid – España. Editorial Alpuerto S.A. [256 pág.] ISBN: 84-381-0255-7
Gesualdo, Vicente: La música en la Argentina. Buenos Aires, Stella, 1988. Págs. 209-210-Goléa, Antoine: 1961 Estética de la música contemporánea. Buenos Aires. Eudeba, [268 pág]
Goyena, Héctor luis: Fuchs, Teodoro. En Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana. Director Emilio Casares Rodicio. Madrid, SGAE, 1999. Tomo 5, pág. 273
Messiaen, Olivier: 1993 Technique de mon langage musical. Alphonse Leduc, Paris. Editions Musicales. [111 pág.]. ISBN: no figura.
Paz, Juan Carlos: Memorias II. Buenos Aires, Flor, 1972. Pág. 28.
Paz, Juan Carlos: 1994 Alturas, Tensiones, Ataques, Intensidades Memorias III, BuenosAires. Ediciones de la Flor.
Paz, Juan Carlos: 1987 Alturas, Tensiones, Ataques, Intensidades. Memorias II. Buenos Aires, Ediciones de la Flor.
Revista Musical de la Escuela de Artes: UNC. Nº 3. 2001 Incluye catálogo de la Obra de Franchisena. ISBN: no figura
Revista del Instituto Superior, UNL, nº 6, Argentina, 1999, págs. 63-85. Se incluye las partituras Tres cantos para Navidad (1954) y de Canto lejano (1952).
Revista del Instituto Superior, UNL, nº 3, Argentina, 1993.
Revista Musical , UNC, nº 3, Argentina, febrero 2001, págs. 53 al 60
Revista Lulú. Nº 3, Buenos Aires. 1992. Página. 89.
Rubio, Héctor: “Franchisena, Cesar Mario”. Madrid, SGAE., 1999. Vol. V. Págs. 242-243. ISBN: 84-8048-308-3
Saitta Carmelo: Guía para no distinguir entre un círculo y una taza de café. Revista Lulu. Año I N° 3 1992. ISBN: no figura.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Teodora María Inés Caramello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.