Notes on the Constitution and gender-inclusive language

Authors

  • Gonzalo Pereda Pontificia Universidad Católica Argentina

Keywords:

Constitutional Law, National Constitution, Gender, Inclusive Language, Lawmaking, Constitutional Amendment

Abstract

This article reviews the “Report on Gender Inclusive Language in the Spanish Constitution” published by the Royal Spanish Academy in 2020, and analyses whether its findings are appliable to the Argentinean Constitution. The article concludes that there are no legal or linguistic grounds for a constitutional amendment since the language employed by the constituents, i.e. the generic male form, is already inclusive of both male and female sexes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gonzalo Pereda, Pontificia Universidad Católica Argentina

Abogado (UCA) y Profesor Superior en Ciencias Jurídicas (UCA). Profesor Asistente a cargo del Taller de Escritura y Uso de las Fuentes de Información (Facul- tad de Derecho - UCA).

References

Bibliografía

Fundación del Español Urgente (Fundéu), “El femenino de cargos, puestos y profesiones”, https://www.fundeu.es/lenguajeinclusivo/femeninoprofesiones.html

Fundación del Español Urgente (Fundéu), “Lenguaje inclusivo: una breve guía sobre todo lo que está pasando”, https://www.fundeu.es/lengua- je-inclusivo/

Real Academia Española, Estatuto, Madrid, 2021.

Real Academia Española, “Informe de la Real Academia Española sobre el

lenguaje inclusivo y cuestiones conexas”, https://www.rae.es/sites/

default/files/Informe_lenguaje_inclusivo.pdf

Real Academia Española, “Diccionario panhispánico de dudas”, 2005. Pereda, Gonzalo, “Apuntes sobre el lenguaje inclusivo”, Diario El Derecho n° 285, 13 de diciembre de 2019, pp. 4-5.

Sarlo, Beatriz & Kalinowski, Santiago, La lengua en disputa: Un debate sobre el lenguaje inclusivo, Buenos Aires, Godot, 2019. Normas citadas

Constitución de la Nación Argentina (publicada según Ley No 24.430, BO 10/01/1995).

Published

2022-07-29

How to Cite

Pereda, G. (2022). Notes on the Constitution and gender-inclusive language. Forum, (13), 103–112. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/FORUM/article/view/4129

Issue

Section

Parte II - Notas o comentarios