PRESCRIPTION OF ACTIONS FOR ANNULMENT REFERRING TO IRREGULAR ADMINISTRATIVE ACTS AT THE FEDERAL LEVEL: STATE OF THE ART AND PERSPECTIVES OF CHANGE

Authors

  • Mariano R. Guaita Universidad de Buenos Aires; Escuela del Cuerpo de Abogados del Estado de la Procuración del Tesoro de la Nación

Keywords:

Statute of limitations, Administrative decisions, Invalidity on absolute grounds, Public administration’s reversing prerogative, Law interpretation

Abstract

Statute of limitations related to the public administration’s prerogative of reviewing, reversing, modifying or substituting administrative decisions from the past are not expressly set forth in the law.

Finding a solution on this matter requires previous consideration of several issues regarding the interpretation of the law, all of which show similar complexity and relevance.

In particular, the question about whether any statute of limitations may apply to this prerogative with respect to prior administrative decisions that are invalid on absolute grounds, and if so, what is the term of that statutory limitation, has been answered by the National Supreme Court of Justice in old judiciary decisions, by compellingly establishing that no limitation period proceeds over that kind of legal action.

Scholars have claimed that the fundamentals of such conclusion are of difficult conciliation with the lawful regulations on the matter, and even with the stare decisis within the Supreme Court itself, concerning, on one hand, common legal practice in the process of interpreting the law –general law just as much as those particularly referred to administrative law– and, on the other, with the social relevance of statutory limitation, including those controversies involving the state as a party. The robustness and persuasive potential of the Supreme Court’s approach contrary to the prevailing judgments allows one to wonder whether the rationales of no legal timeframe was sought by the Court for reasons beyond those strictly legal.

Although recent legislative reforms and changes in the case law had occurred on this particular field –reinforcing and confirming that Supreme Court’s traditional view mainly sustained in the private law–, the doubt on the possibility –or even the convenience– of applying that legal doctrine when ruling on cases concerning the public administration’s reversing prerogative remains open.

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Author Biography

Mariano R. Guaita, Universidad de Buenos Aires; Escuela del Cuerpo de Abogados del Estado de la Procuración del Tesoro de la Nación

Abogado por la Universidad de Buenos Aires (2008). Especialista en Derecho Administrativo Económico por la Universidad Católica Argentina (2012) y maestrando en Derecho Tributario por la misma universidad. Profesionalmente, se desempeña en el fuero Contencioso Administrativo Federal. En el pasado, se desempeñó en el Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, en el fuero Contencioso Administrativo, Tributario y de las Relaciones de Consumo de esa jurisdicción y, asimismo, en el sector privado. Ejerce la docencia en la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires y en la Escuela del Cuerpo de Abogados del Estado de la Procuración del Tesoro de la Nación. Tiene diversas publicaciones sobre temas de su especialidad. 

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Fornaguera Sempe, Sara Stella y otros c/ GCBA s/ otras demandas contra la Aut. Administrativa s/ recurso de inconstitucionalidad concedido (2015), Tribunal Superior de Justicia de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 23 de octubre de 2015.

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Benitez, Manuel C. c/ EN (PEN y otro) s/ empleo público (1999), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala I, 9 de diciembre de 1999.

Blake, Jorge Luis y otros c/ EN – CSJN – Consejo Magistratura - Art. 110 Constitución - s/ empleo público (2016), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala III (integrada por conjueces), 29 de junio de 2016.

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E.N. – Mo Economía – Resol. No 170/2009 (Expte S01:5914/09 y otros) c/ Ramón Miguel Giuliano s/ proceso de conocimien- to (2021), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala I, 23 de septiembre de 2021.

E.N. – Mo Justicia – CSJN c/ Benito Roggio e Hijos S.A. s/ proceso de conocimiento (1999), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala II, 2 de noviembre de 1999.

Marinelli, Antonio Roque y otro s/ Administración Federal de Inteligencia s/ personal militar y civil de las FF. AA. y de Seg. (2018), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala V, 26 de abril de 2018.

Petracca e Hijos SACIFI y otros c/ Estado Nacional (Ente Autárquico Mundial ’78) s/ cobro de pesos (1986), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, en pleno, 24 de abril de 1986.

Murúa, Eduardo c/ EN – BCRA s/ proceso de conocimiento (2021), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala I, 22 de abril de 2021.

Sindicatura General de la Nación c/ Elías, Miguel J. (2000), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala IV, 8 de febrero de 2000.

Warning S.A. c/ Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales – INCAA s/ contrato administrativo (2002), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Federal, Sala IV, 5 de noviembre de 2002.

M.D.M. y otros s/ 296 en función del 292, 172, 54 y 55 CP (2016), Cámara Federal de Apelaciones de La Plata, Sala II, 6 de octubre de 2016.

Pizzio, Pablo Omar y otros c/ GCBA s/ empleo público (excepto cesantía o exoneraciones) – empleo público – diferencias salariales (2018), Cámara de Apelaciones en lo Contencioso Administrativo Tributario y de las Relaciones de Consumo de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 1º de noviembre de 2018.

Municipalidad de Esperanza c/ Noriega Rosana Raquel s/ Apremios (2019), Cámara de Apelación de Circuito de Santa Fe, 3 de julio de 2019.

Alaniz, Juan G. c/ Cía. Aseguradora Argentina (1959), Cámara Nacional de Apelaciones en lo Civil, en pleno, 27 de noviembre de 1959.

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Normativa

Constitución de la Nación Argentina, publicada según Ley No 24.430 (BO 10/1/1995).

Convención Americana sobre Derechos Humanos, aprobada mediante Ley No 23.054 (BO 27/3/1984).

Convención Interamericana para prevenir, sancionar y erradicar la violencia contra la mujer, aprobada mediante Ley No 24.632 (BO 9/4/1996).

Convención sobre los Derechos del Niño, aprobada mediante Ley No 23.849 (BO 22/10/1990).

Código Civil y Comercial de la Nación, aprobado mediante Ley No 26.994 (BO 8/10/2014).

Código Civil de la Nación, aprobado mediante Ley No 340 (RN 1863/69). Código Procesal Civil y Comercial de la Nación, aprobado mediante Ley No

454 (BO 7/11/1967).

Decreto Ley No 19.549/1972 (BO 27/4/1972). Decreto No 1.759/1972 (BO 27/04/1972). Decreto No 411/1980 (BO 27/02/1980).

Ley No 27.586 (BO 16/12/2020).

Ley No 27.206 (BO 10/11/2015)

Ley No 26.854 (BO 30/4/2013).

Ley No 26.705 (BO 5/10/2011).

Ley No 26.097 (BO 9/6/2006).

Ley No 25.344 (BO 21/11/2000).

Ley No 24.759 (BO 17/1/1997).

Ley No 24.522 (BO 9/8/1995).

Ley No 17.711 (BO 26/4/1968).

Ley No 17.940 (BO 4/11/1968).

Published

2021-12-15

How to Cite

Guaita, M. R. (2021). PRESCRIPTION OF ACTIONS FOR ANNULMENT REFERRING TO IRREGULAR ADMINISTRATIVE ACTS AT THE FEDERAL LEVEL: STATE OF THE ART AND PERSPECTIVES OF CHANGE. Forum, (12), 157–236. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/FORUM/article/view/3827

Issue

Section

Parte I - Artículos de Investigación