Notes on the Phenomenon of Deliberation in Aristotle: Individual and Political PrÁ¢xis
DOI:
https://doi.org/10.46553/tab.20.2022.p55-82Keywords:
Ética, política, retórica, deliberación, Aristóteles.Abstract
This text explores in the selected works of Aristotle the connection of deliberation on the particular view of action and on the political view, and its rich anthropological and ontological background, not always addressed in the secondary bibliography. It highlights the many complex connections within the framework of Aristotelian anthropology, ethics, and politics. To this end, it focuses on the textual source, specifically on the selection of key passages from four Aristotelian texts: Nicomachean Ethics, Eudemian Ethics, Rhetoric and Politics. In the last two the political level of deliberation is analyzed and described, while in the previous two the level of individual praxis. The article is closed by a section that presents the connections between the two planes.
Downloads
References
Aristoíteles. (1957), Ars Rhetorica. Recognovit brevique adnotatione critica instruxit W.D. Ross. Oxford-Nueva York: E Typographeo Clarendoniano.
Aristoíteles. (1960). Rheítorique, traduccioín y notas de M. Dufour, tres tomos. Pariís: Belles Lettres.
Aristoíteles. (1963). Politica. Recognovit brevique adnotatione critica instruxit W.D. Ross. Oxford-Nueva York: E Typographeo Clarendoniano.
Aristoíteles. (1965). De l’aí‚me, traduccioín y notas de J. Tricot. Pariís: Vrin.
Aristoíteles. (1966), De l’aí‚me, texto establecido por A. Jannone, traduccioín y notas de E. Barbotin. Pariís: Belles Lettres.
Aristoíteles. (1970). L’Éthique a Nicomaque. Traduction et notes de Gauthier, R. A. & Jolif, J. Y. Louvain: Publications Universitaires.
Aristoíteles. (1978). De motu animalium, traduccioín de M. Nussbaum. Princeton: Princeton University Press.
Aristoíteles. (1992). Investigación sobre los animales, Introduccioín de C. García Gual y notas y traduccioín de J. Pallí Bonet. Buenos Aires: Gredos.
Aristoíteles. (2009). Rhetoric, edicioín de E.M. Cope y J.E. Sandys, vol. 1-3. Cambridge: Library Collection Classics.
Aristoíteles. (2010). Acerca del alma, Introduccioín, notas y traduccioín de M. Boeri. Buenos Aires: Colihue.
Aristoíteles. (2011). Poética, Magna Moralia, introduccioín, notas y traduccioín de Manzano – Duplá. Buenos Aires: Gredos.
Aristoíteles. (2014). Å’uvres. Eíthiques, Politique, Rheítorique, Poeítique, Meítaphysique, Editioín publieíe sous la direction de R. Bodeíuíˆs. Pariís: Gallimard.
Aristoíteles. (2016). De Anima, introduccioín, comentarios y traduccioín de C. Shields. Oxford: Clarendon Press.
Bibliografía Secundaria consultada:
Aubenque, P. (1998). La prudencia en Aristóteles. Barcelona: Editorial Crítica.
Aubenque, P. (ed.) (1993). Aristote politique. Eítudes sur la Politique d’Aristote. Pariís: PUF.
Aubenque, P. (2009). Aristote et le langage. En Probleí€mes aristoteíliciens: philosophie theíorique. Pariís: Vrin.
Aubenque, P. (2011). Probleí€mes aristoteíliciens: philosophie pratique. Pariís: Vrin.
Bodeüs, R. (2002). Aristote. Une philosophie en quÁªte de savoir. Paris: Vrin.
Berti, E. (2012). Filosofia pratica e phrónesis. Tópicos, vol. 43, pp. 9-24.
Berti, E. (2010). Ser y Tiempo en Aristóteles. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Bieda, E. (2021). Aristoíteles, el socraítico. Algunos liímites de la criítica Aristoteílica al intelectualismo socraítico. Eidos, vol. 35, pp. 40-67.
Bieda, E. (2012). ¿Es Leoncio un incontinente? Ira y apetito en la República de Platón. Diánoia. Revista de Filosofía, vol LVIII-69, pp. 127-150.
Cassin, B. (1993). Loígos et politique: politique, rheítorique et sophistique chez Aristote. En Aubenque, P. (1993), op. cit.
Cassin, B. (1997). Aristote et le logos. Contes de la pheínomeínologie ordinaire. Pariís: Puf.
Chantraine, P. (1968). Dictionnaire eítymologique de la langue grecque. Histoire des mots. Pariís: Les Editions Klincksieck.
Charles, D. (1984). Aristotle 's Theory of Action. London.
Fortenbaugh, W.W. (1975). Aristotle on Emotion. London: Duckworth.
Fortenbaugh, W.W. (2006). Aristotle’s Practical Side On His Psychology, Ethics, Politics and Rhetoric. Boston-Leiden: Brill.
Guariglia, O. (1997). La ética en Aristóteles o moral de la virtud. Buenos Aires: EUDEBA.
Grube, G. M. A. (1987). El pensamiento de Platón. Madrid: Gredos.
Heidegger, M. (2012). PlatÁ¢o: O Sofista, traducido por Marco AntÁ´nio Casanova. Río de Janeiro: Forense Universitária.
Heidegger, M. (2009). Basic Concepts of Aristotelian Philosophy, translated by Robert D. Metcalf and Mark B. Tanzer. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press.
Heidegger, M. (2006). Sein und Zeit (1927). Tübingen: Max Niemeyer.
Herrick, J.A. (2016). The History and Theory of Rhetoric. An introduction. Nueva York: Routledge.
Kenny, A. (1979). Aristotle’s Theory of the Will. London: Duckworth.
Labarrieí€re, J.L. (1986). Aristote: vers une poétique de la politique?. Philosophie, vol. 11, pp. 25-46.
Labarrieí€re, J.L. (1993), Le roí‚le de la phantasiía dans la recherche du bien pratique. En Aubenque, P. (1993), op. cit.
Labarrieí€re, J.L. (2005), Imagination animale et imagination humaine chez Aristote y Le caracteí€re musical de la voix chez Aristote: apotasis, melos, dialektos. En La condition animale. Eítudes sur Aristote et les Stoiíˆciens. Lovaina: Peters.
Merker, A. (2016). Le principe de l’ action humaine selon DémosthÁ¨ne et Aristote: hairesis-prohairesis. Paris: Les Belles Lettres
Radoilska, L. (2012). Akrasia and Ordinary Weakness of Will. Tópicos, vol. 43, pp. 25-50.
Robinson, R. (1977). Aristotle on Akrasiía. En J. Barnes, M. Schofield & R. Sorabji (Eds.), Articles on Aristotle. 2 Ethics and Politics (79-91). London: Duckworth.
Rorty, A. O. (1980). Akrasia and Pleasure. En A. O. Rorty (ed.), Essays on Aristotle’s Ethics, 267-284). Los Angeles: University of California Press.
Rossi, G. (2016). Lo que es por accidente y sus diversas causas en Metafísica E de Aristóteles. Eidos, 28.
Rossi, G. (2011a). El azar según Aristóteles. Estructuras de la causalidad accidental en los procesos naturales y en la acción. Sankt Augustin.
Rossi, G. (2011b). ¿Ser por azar o producirse por azar? Una reconstrucción de algunos aspectos de la discusión de Aristóteles contra el materialismo a la luz del problema del azar. ELENCHOS (NAPOLI), vol. 32, pp. 21-54.
Soto, L. G. (2011). Teoría de la justicia e idea del derecho en Aristóteles. Madrid: Marcial Pons.
Vallejo Campos, Á. y Vigo, A. (2017). Filósofos griegos: de los sofistas a Aristóteles. Pamplona: EUNSA.
Vecchio, A. (2018a). Vigo, A. (2016). Action, Reason and Truth. Studies in Aristotle's Conception of Practical Rationality. Leuven: Peeters Publishers. 273 pp.. Tópicos, 55, 441-447.
Vecchio, A. (2018b). El papel de los páthe y la phantasía en la retórica aristotélica: apuntes sobre la relación sinomopatética. Revista Symploké, vol. VII.
Vecchio, A. (2019). Lógos, tonalidad afectiva y acción: un acercamiento hermenéutico a Retórica. En Bieda, E. y Mársico, C. (eds.), Ética, política y estética en la Grecia clásica. Ensayos en homenaje a Victoria E. Juliá. Buenos Aires: Biblos.
Vecchio, A. (2020). Cap: 18: Notas sobre el horizonte temporal de la prãxis aristotélica y la Zeitlichkeit heideggeriana. En Molina E. (ed.) (2020). Tiempo y Espacio. Buenos Aires: Editorial Teseo.
Vigo, A. (1993). Persona, haíbito y tiempo. La constitucioín de la identidad personal. Anuario Filosoífico (Pamplona), vol. XXVI/2, pp. 271-287.
Vigo, A. (1994). Verdad, loígos y prÁ¢xis. La transformacioín heideggeriana de la concepcioín aristoteílica de la verdad. En A. Garciía Marqueís – J. Garciía Huidobro (eds.). Razoín y Praxis, Valparaiíso 1994, pp. 137-167; versioín abreviada en: G. L. Porrini (comp.), La vocacioín filosoífica. Homenaje a Adolfo P. Carpio, Rosario, pp. 267-285 (versioín espaníƒola de 18).
Vigo, A. (1997). Razoín praíctica y tiempo en Aristoíteles. Futuro, incertidumbre y sentido. Philosophia (Mendoza), 172-199.
Vigo, A. (1999). Incontinencia, caraícter y razoín seguín Aristoíteles. En A. G. Vigo (ed.). Accioín, razoín y verdad. Estudios sobre la filosofiía praíctica de Aristoíteles, Anuario Filosoífico (Pamplona) 32/1 (1999) 59-105; reproducido en Philosophia (Mendoza) (1998) 140-165 y (1999) 153-179.
Vigo, A. (2002). Archeologie und Aletheiologie. Zu Heideggers Transformation der Aristotelischen Ontologie-Auffassung. En Existentia (Budapest – Muíˆnster), vol. XII/1-2, pp. 63-86.
Vigo, A. (2008). Arqueologiía y aleteiologiía y otros estudios heideggerianos. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Vigo, A. (2010). La concepcioín aristoteílica del silogismo praíctico. En defensa de una interpretacioín restrictiva. Diaínoia (Meíxico), vol. 65, pp. 3-39.
Vigo, A. (2012). Deliberación y decisión según Aristóteles. Tópicos, vol. 43, pp. 51-92.
Vigo, A. (2016). Action, Reason and Truth. Studies in Aristotle’s Conception of Practical Rationality. Leuven: Peeters.
Vigo, A. (2019). Euí‚ zeí‚n kaií€ euí‚ praíttein: sobre una foírmula caracteriística de la eítica aristoteílica. En Bieda, E. y Mársico, C. (eds.), op. cit.
Wieland, W. (1996). La razoín y su praxis. Cuatro ensayos filosoíficos. Buenos Aires: Biblos.
Wieland, W. (1999). Norma y situacioín en la eítica aristoteílica. Anuario Filosoífico, vol. 32, pp. 107-127.
Wisse, J. (1989). Ethos and Pathos from Aristotle to Cicero. Aímsterdam: Adolf M. Hakkert Publisher.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ariel Vecchio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.









