La tercera es la vencida, de Francisco Kröpfl y Oscar Steimberg

Authors

Keywords:

Music Theatre, Popular tale, Calvino

Abstract

La tercera es la vencida is a kind of “stage divertissement”, or “earnest parody” of opera genre, as defined by the composer Francisco Kröpfl, and text author, the writer and semiologist Oscar Steimberg. Based on the Italian popular tale named El niño en la bolsa, compiled by Italo Calvino, this work was premiered in the context of Primer Ciclo Nacional de Ópera Contemporánea, on September 4th 2011, at Carlos Guastavino Auditoriun of Centro Nacional de la Música. The piece is divided into three large sections: the characters presentation, a development –which resembles a silent movie-, and a happy ending. Number three becomes especially significant, since it shows the tripartite structure of the tale, the number of characters and the compositional procedures used in this work. The expressionist atmosphere of music perfectly matches the tale abstraction. Besides, the story fits with the composer´s music style perfectly well, as it is well-known that popular tales easily adapt to different times or interpretations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Cetta, Pontificia Universidad Católica Argentina. Facultad de Artes y Ciencias Musicales. Instituto de Investigación Musicológica

Licenciado en Música y Doctor, especialidad Composición, por la Universidad Católica Argentina. Es Director del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega” y Director del Doctorado en Música de la FACM-UCA.

References

Babbitt, Milton. 1961. “Set Structure as a Compositional Determinant”. Journal of Music Theory. Vol. 5, Nro. 2. Duke University Press, pp. 72–94.

Calvino, Italo. 1956. Fiabe italiane. I millenni. Giulio Einaudi Editore.

Calvino, Italo. 2004. Ermitaño en París. Páginas autobiográficas. Madrid. Siruela.

Cetta, Pablo y Oscar Pablo Di Liscia. 2009. Elementos de Contrapunto Atonal. Buenos Aires. EDUCA.

Forte, Allen. 1973. The structure of atonal music. Yale University Press.

Genette, Gérard. 1989. Palimpsestos. Madrid. Taurus.

Kröpfl, Francisco. 1984. Actas de las Segundas Jornadas Nacionales de Música del Siglo XX. Córdoba, 27 al 31 de agosto de 1984, pp. 63-65.

Kröpfl, Francisco. 1991. “Una aproximación al análisis y a la composición del ritmo. Lulú. Revista de teorías y técnicas musicales. Nro.1, pp. 77-80.

Kröpfl, Francisco. 1995. “Expériences et réflexions sur la musique électroacoustique”. Esthétique et Musique Electroacoustique. Actes I. Académie Bourges. Editions Mnemosyne.

Kröpfl, Francisco. 1997. “Electronic Music: From Analog Control to Computers”. Computer Music Journal. Vol. 21, Nro.1, pp. 26-28.

Kröpfl, Francisco. 2007. “Organizando el tiempo: reflexiones sobre forma y percepción en música”. Actas del Congreso Forma y Simetría. Sociedad Central de Arquitectos, pp. 296-299.

Kröpfl, Francisco y María del Carmen Aguilar. 1989. Propuesta para una metodología de análisis rítmico. Buenos Aires. Edición del Departamento de Música, Sonido e Imagen del Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires.

Schaeffer, Pierre. 1966. Traité des objets musicaux. Paris. Seuil.

Schönberg, Arnold. 1963. El estilo y la idea. Madrid. Editorial Taurus.

Schüler, Nico. 2003. “Música Electroacústica 1988-2000 by Francisco Kröpfl”. Computer Music Journal. Vol. 27, Nro. 3, pp. 101-102.

Stockhausen, Karlheinz. 1955. “Struktur und Erlebniszeit”. Die Reihe. Nro.2, pp. 69-79.

Published

11/17/2018

How to Cite

Cetta, P. (2018). La tercera es la vencida, de Francisco Kröpfl y Oscar Steimberg. Cuadernos De Análisis Y Debate Sobre Músicas Latinoamericanas Contemporáneas, (1), 8–36. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/mlc/article/view/4817

Issue

Section

Articles