La tercera es la vencida, de Francisco Kröpfl y Oscar Steimberg
Keywords:
Music Theatre, Popular tale, CalvinoAbstract
La tercera es la vencida is a kind of “stage divertissement”, or “earnest parody” of opera genre, as defined by the composer Francisco Kröpfl, and text author, the writer and semiologist Oscar Steimberg. Based on the Italian popular tale named El niño en la bolsa, compiled by Italo Calvino, this work was premiered in the context of Primer Ciclo Nacional de Ópera Contemporánea, on September 4th 2011, at Carlos Guastavino Auditoriun of Centro Nacional de la Música. The piece is divided into three large sections: the characters presentation, a development –which resembles a silent movie-, and a happy ending. Number three becomes especially significant, since it shows the tripartite structure of the tale, the number of characters and the compositional procedures used in this work. The expressionist atmosphere of music perfectly matches the tale abstraction. Besides, the story fits with the composer´s music style perfectly well, as it is well-known that popular tales easily adapt to different times or interpretations.
Downloads
References
Babbitt, Milton. 1961. “Set Structure as a Compositional Determinant”. Journal of Music Theory. Vol. 5, Nro. 2. Duke University Press, pp. 72–94.
Calvino, Italo. 1956. Fiabe italiane. I millenni. Giulio Einaudi Editore.
Calvino, Italo. 2004. Ermitaño en París. Páginas autobiográficas. Madrid. Siruela.
Cetta, Pablo y Oscar Pablo Di Liscia. 2009. Elementos de Contrapunto Atonal. Buenos Aires. EDUCA.
Forte, Allen. 1973. The structure of atonal music. Yale University Press.
Genette, Gérard. 1989. Palimpsestos. Madrid. Taurus.
Kröpfl, Francisco. 1984. Actas de las Segundas Jornadas Nacionales de Música del Siglo XX. Córdoba, 27 al 31 de agosto de 1984, pp. 63-65.
Kröpfl, Francisco. 1991. “Una aproximación al análisis y a la composición del ritmo. Lulú. Revista de teorías y técnicas musicales. Nro.1, pp. 77-80.
Kröpfl, Francisco. 1995. “Expériences et réflexions sur la musique électroacoustique”. Esthétique et Musique Electroacoustique. Actes I. Académie Bourges. Editions Mnemosyne.
Kröpfl, Francisco. 1997. “Electronic Music: From Analog Control to Computers”. Computer Music Journal. Vol. 21, Nro.1, pp. 26-28.
Kröpfl, Francisco. 2007. “Organizando el tiempo: reflexiones sobre forma y percepción en música”. Actas del Congreso Forma y Simetría. Sociedad Central de Arquitectos, pp. 296-299.
Kröpfl, Francisco y María del Carmen Aguilar. 1989. Propuesta para una metodología de análisis rítmico. Buenos Aires. Edición del Departamento de Música, Sonido e Imagen del Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires.
Schaeffer, Pierre. 1966. Traité des objets musicaux. Paris. Seuil.
Schönberg, Arnold. 1963. El estilo y la idea. Madrid. Editorial Taurus.
Schüler, Nico. 2003. “Música Electroacústica 1988-2000 by Francisco Kröpfl”. Computer Music Journal. Vol. 27, Nro. 3, pp. 101-102.
Stockhausen, Karlheinz. 1955. “Struktur und Erlebniszeit”. Die Reihe. Nro.2, pp. 69-79.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pablo Cetta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.