Intertextualidad rizomática en la obra de Juan Carlos Tolosa
Keywords:
contemporary Argentine music, artistic paradigm of the 21st century, objects / intertexts, intertextual forms, intertextual functionsAbstract
In this writing, the use of intertextuality in the work of the composer Juan Carlos Tolosa is analyzed, starting from the premise that the artistic paradigm of the work is reflected in the use of intertextuality. The applied methodology analyzes the object, the form and the intertextual function with the aim of unraveling the concepts and value systems that make up this paradigm. The analysis discovers a rhizomatic intertextuality; a deconstructed subject that relates to the other from alterity; an author who is questioned, and unauthorized; an idea of structure with absence of center; a meaning that is built in play, from its previous condition of absence; a positioning within the history and an incorporation of history within the work; a disbelief regarding metanarratives; and an Other that is seen as a rhizomatic and non-hierarchical set.
Downloads
References
Barthes, R. (1994). (Trabajo original publicado en 1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.
Corrado, O. (2001). “De museos, máquinas y esperas. La ciudad ausente (1994), de Gerardo Gandini”. [Online] Disponible en: https://www.latinoamericamusica.net/obras/gandini/ciudad-es.html (último acceso 30-10-2020).
Deleuze G. (2002). (Trabajo original publicado en 1968). Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu.
Deleuze, G y Guattari, F. (2002). (Trabajo original publicado en 1980). Mil Mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.
Derrida, J. (1989). (Trabajo original publicado en 1967). La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos.
Derrida, J. (1998). (Trabajo original publicado en 1971). Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.
Fessel, P. (2014). “Una retórica de la inmediatez: los Diarios de Gerardo Gandini”. Resonancias 19 (35): 135-156.
Franciosi, M. (2018). “Relatos Breves. La inter-referencialidad en la obra de Juan Carlos Tolosa”. En Lecturas I - escuchas periféricas, compilado por Natalia Solomonoff, 127-153. Córdoba: Suono Mobile.
García Fernández, E. (2015). Intertextualidad moderna y posmoderna en la música. [Archivo PDF]. Disponible en: https://acortar.link/hMBC9 (último acceso 30-10-2020).
Genette, G. (1989). (Trabajo original publicado 1962). Palimpsestos. Madrid: Taurus.
Juárez, C. (2007). “La pieza de Franz, un film musical”. Revista Argentina de Musicología 8: 89-109.
Lévinas, E. (2002). (Trabajo original publicado en 1971). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.
Lyotard, J.F. (1987). (Trabajo original publicado en 1979). La condición Postmoderna. Madrid: Cátedra.
Martínez Fernández, J. E. (2001). La intertextualidad literaria: Base teórica y práctica textual. Madrid: Cátedra.
Nogales Baena, J. L. (2017). “La intertextualidad en la narrativa breve de Sergio Pitol”. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla.
Pavlicic, P. (1993). “La intertextualidad moderna y la posmoderna”. Revista Criterios. Traducción Desiderio Navarro. (Publicado originalmente como “Moderna i postmoderna intertekstualnost”. Umjetnost rijeci 33 (1): 35-50).
Sottile, A. (2016). “La práctica de la cita en Alberto Ginastera”. Revista Del ISM (16): 131-156. [E-journal] Disponible en: https://doi.org/10.14409/ism.v0i16.6087 (último acceso 30-10-2020).
Tolosa, J.C. (2015). “Uno de los otros”. En Poéticas I - en torno a suono mobile, compilado por Eduardo Spinelli, 29-53. Córdoba: Suono Mobile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eva García Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.