La ocupación del espacio musical en Escrito sobre escrito sobre escrito de Marcelo Delgado
Keywords:
Cantus firmus, appropriation, Gerardo Gandini, rewriting, palimpsest, Robert SchumannAbstract
This article studies intertextual spaces that appear in a rewriting work done by Marcelo Delgado based on Eusebius by Gerardo Gandini. The analytical research will take the technique Cantus firmus as a historical reference. Thus, it will provide a framework to analyze the configuration of a musical and intertextual space widened by the recognition of interval-class content and pitch-class sets that refer to musical piece No. 14 of the piano cycle Davidsbündlertänze (1837) by Robert Schumann. As a final stage, the palimpsest metaphor is followed to interpret the relations derived from this analysis.
Downloads
References
BARTHES, Roland (1971), El susurro del lenguaje, Buenos Aires, Paidós, 1994.
CORRADO, Omar (1992), “Posibilidades intertextuales del dispositivo musical” en Migraciones de sentido: Tres enfoques sobre lo intertextual, Buenos Aires, Centro de publicaciones UNL, pp. 33-53.
ETKIN, Mariano (2001), Cita y ornamentación en la música de Gerardo Gandini, Música e Investigación n°9, Buenos Aires, Instituto de Musicología “Carlos Vega”, pp. 35-56.
FESSEL, Pablo (1996), Hacia una caracterización formal del concepto de textura, Revista del ISM, nº 5, Santa Fe, UNL, pp. 75-93.
FESSEL, Pablo (2005), “El espacio musical” en Heterogeneidad y Concreción en la simultaneidad musical: una caracterización teórica e histórica del concepto de textura, Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras. pp. 3-5.
FESSEL, Pablo (2019), La textura como espacio inmanente. Teoría, representaciones historiográficas y concepciones estéticas. Revista Argentina de Musicología 20, pp. 39-58. Versión digital: http://ojs.aamusicologia.org.ar/index.php/ram/article/view/285
FORTE, Allen (1973), The Structure of Atonal Music, New Haven, Yale University Press.
GANDINI, Gerardo (1991), Objetos encontrados, Lulú. Revista de teoría y técnicas musicales 1, pp. 57 y 64.
GANDINI, Gerardo (1984), Estar. Ponencia presentada durante las Segundas Jornadas Nacionales de Música del siglo XX, Córdoba, Argentina, 27-31 de agosto de 1984. Disponible en: www.latinoamerica-musica.net (última consulta: 20-7-21)
GENETTE, Gerard (1989), Palimpsestos: la literatura en segundo grado, Madrid, Taurus.
GRELA, Dante (2007), La consideración analítica del espacio en las formas sonoras. Revista del ISM, n° 11, Santa Fe, UNL, pp. 87-98.
KRAMER, Jonathan (1988), The Time of Music. New meanings, New Temporalities, New listening Strategies, New York: Schirmer Books.
KRISTEVA, Julia (1967), Bajtín, la palabra, el diálogo y la novela. En Navarro, Desiderio (selecc. y trad.), lntertextuallté, La Habana: UNEAC, Casa de las Américas, 1997, p. 3.
LESTER, Joel (1989), Enfoques analíticos de la música del siglo XX, Madrid, Akal, 2005.
LIGETI, György (1966), De la forme musicale, Paru dans les Darmstädter Beiträge, Ed. Schott, Mayence, traduit par Lucie Jourdan et Helge Szabo (trad. por Leandra Yulita).
MARTÍNEZ, Alejandro (2001), Un enfoque jerárquico de la textura musical, Música no Século XXI: Tendencias, Perspectivas e Paradigmas, Anais do XIII Encontro Nacional da ANPPOM, F. Lazzetta ed., Belo Horizonte, UFGM.
MASTROPIETRO, Carlos (2006), La Instrumentación a través de los fenómenos tímbricos y la Composición. Trabajo presentado en las “2º Jornadas de investigación en disciplinas artísticas y proyectuales” JIDAP, UNLP, Facultad de Bellas Artes, Secretaría de Ciencia y Técnica, 28 de septiembre de 2006. Publicado en actas, La Plata, 2006.
MASTROPIETRO, Carlos, Guzmán, Gerardo, (2014), Música y timbre: el estudio de la instrumentación desde los fenómenos tímbricos. Compilado por Carlos Mastropiestro, Buenos Aires, Melos, 1ª edición.
NATTIEZ, J.J (1997), De la semiología general a la semiología musical: El modelo tripartito ejemplificado en “La Cathédrale engloutie” de Debussy. En Gonzalez Aktories, S. y Camacho Díaz, G. Reflexiones sobre semiología musical. UNAM, 2011, pp.14-51.
STRAUS, Joseph N. (1990), Introduction to Post-Tonal Theory, New Jersey, Prentice Hall, 2005, third edition.
STRAVINSKY, Igor (1942), Poética Musical, Buenos Aires, Emecé, traducción del francés Eduardo Grau, 1952.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Gastón Ares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.