La ocupación del espacio musical en Escrito sobre escrito sobre escrito de Marcelo Delgado

Authors

  • Gastón Ares Conservatorio Provincial de Música de Bahía Blanca. Argentina

Keywords:

Cantus firmus, appropriation, Gerardo Gandini, rewriting, palimpsest, Robert Schumann

Abstract

This article studies intertextual spaces that appear in a rewriting work done by Marcelo Delgado based on Eusebius by Gerardo Gandini. The analytical research will take the technique Cantus firmus as a historical reference. Thus, it will provide a framework to analyze the configuration of a musical and intertextual space widened by the recognition of interval-class content and pitch-class sets that refer to musical piece No. 14 of the piano cycle Davidsbündlertänze (1837) by Robert Schumann. As a final stage, the palimpsest metaphor is followed to interpret the relations derived from this analysis.

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Author Biography

Gastón Ares, Conservatorio Provincial de Música de Bahía Blanca. Argentina

Profesor en Armonía, Contrapunto y Morfología Musical (UNLP). Postítulo en Diplomatura Superior en Música Contemporánea orientación Composición con nuevas tecnologías (CSMF). Posgrado en curso Especialización en Arte Sonoro (Untref). Desde 2006, tiene a su cargo las cátedras Elementos Técnicos de la música III y IV en el Conservatorio de Música de Bahía Blanca. Como compositor participó en Nuevas Músicas por la Memoria - Edición 2014 (CABA); Ciclo de Música Contemporánea del Teatro Cervantes-Edición 2015-2016 (CABA). En 2016 Recibió una distinción especial en el Concurso de Composición Konex – Música Clásica - Edición 2016 (CABA) por su obra Adagio fantástico para cuerdas. Sus obras han sido seleccionadas en concursos nacionales.

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Published

12/01/2021

How to Cite

Ares, G. (2021). La ocupación del espacio musical en Escrito sobre escrito sobre escrito de Marcelo Delgado. Cuadernos De Análisis Y Debate Sobre Músicas Latinoamericanas Contemporáneas, (4), 51–85. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/mlc/article/view/4843

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