Estudio interdisciplinar sobre modelos matemáticos de similitud aplicados a la música popular colombiana
Keywords:
multidisciplinary, musical genres, mathematical measurement models, data interpretation, mathematization, rhythmic structure, genealogyAbstract
Currently, multidisciplinary research extends with greater impact to musical studies. Since it allows observations from different angles of pre-established theoretical concepts or the deepening of them based on the procedures and methodologies used in other disciplines. It is for the aforementioned that in this consolidated some mathematical processes are implemented that allow calculating the distances between musical genres based on the comparison of their results, which intend to trace. In future investigations their possible genealogical origin through the interpretation of their data.
Downloads
References
Castro Turriago, Jesús. 2016. «Exploring Three Colombian-Andean Folk Style (Danza, Pasillo, and Bambuco): An Analysis and Arrangement of Three Colombian Pieces for Flute and Piano.» Dissertations. 370. The University of Southern Mississippi. August.
Díaz-Báñez, Jose Miguel, Giovanna Farigu, Francisco Gómez, David Rappaport, y Godfried Toussaint. s.f. «Similaridad y evolución en la rítmica del flamenco: una incursión de la matemática computacional.» La Gaceta 490-509.
Díaz-Báñez, José Miguel. (2013). «sobre problemas de matemáticas en el estudio del cante flamenco.» La Gaceta de la RSME, Vol. 16 513-541.
Franco Arbelaez, Efraín, Néstor Lambuley Alferez, y Jorge E. Sossa Santos. 2008. Músicas Andinas de Centro Oriente - Cartilla de iniciación musical. Bogotá: ACODEM - Ministerio de Cultura.
Gustafson, Kjell. 1987. «A new method for displaying s (Jaimes Awad 2015)peech rhythm, with illustrations from some Nordic Languages.» Nordic Prosody IV. Papers from a symposium Edited by Kirsten Gregersen and Hans Basboll. Odense.
Hoyos, Jorge Hernán. 2014. «UNA APROXIMACIÓN A LA ESTRUCTURA RÍTMICA DEL PASILLO COLOMBIANO: UN ANÁLISIS DESDE LA
PERSPECTIVA DE LA TEORÍA GENERATIVA DE LA MÚSICA TONAL.» Ricercare.
Jaimes Awad, Francisco Elias. 2015. «Bambucos, Pasillos, Guabinas y Valses con elementos modales.» Bucaramanga: Facultad de Música, Universidad Autónoma de Bucaramanga.
Mirquez Céspedes, David Alberto. «Cartilla de Iniciación a la Tambora Tolimense.»
Liern Carrión, Vicente. 2009. «Las matemáticas y la música popular.» SUMA 107-113.
Liern Carrión, Vicente. 2019. «Matematización de los ritmos y comparación entre ellos.» Taller de Música y Matemáticas. Manizales, Caldas, Colombia. 41.
Paone, Renato. 1999. «LA MÚSICA CARRANGUERA.» Monografía. Medellín: Escuela Popular de Arte.
Rodríguez Melo, Martha Enna. Abril 2016. «MÚSICA NACIONAL: EL PASILLO COLOMBIANO.»
Rodríguez Melo, Martha Enna. XXVI, Nº 26, 2012. «El bambuco, música "nacional" de Colombia: estre constumbre, tradición inventada y exotismo.» Revista del Instituto de Investigación Musicológica "Carlos Vega".
Ruiz Méndez, José Leonardo. s.f. «Breve Reseña del Pasillo Colombiano y Aporte Compositivo.» Paideia Surcolombiana No. 13 6.
Sánchez Suárez, Sergio A. 2009. «Reflexión histórica de las formas de la escritura musical del bambuco, entre colonialismo y la república en Colombia.» Música, cultura y pensamiento - Facultad de Educación y Artes del Conservatorio del Tolima. Vol. 1 115.
Social, Convenio: Artesanías de Colombia - CORUNIVERSITARIA-SENA-Fundación. s.f. Nataga - Instrumentos musicales autóctonos hechos a mano. Ibagué - Tolima: (PYME).
Toussaint, Godfried. 2002. «A Mathematical Analysis of African, Brazilian and Cuban Clave Rhythms.» Proceedings of BRIDGES: Mathematical Connections in Art, Music and Science. Towson: Towson University, 27-29 de July.
Toussaint, Godfried. 2006. «A Comparison of Rhythmic Dissimilarity Measures.» 129-149.
Vásquez Rojas, Carlos Mario. 2017. Entre Cuerdas "De tiple" Cartilla 1 Guía profesor. Bogotá: República de Colombia - Ministerio de Cultura.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andrés Alfonso Garzón Charry
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.