Voices beyond the words. Approaches to the use of the voice in two acousmatic pieces by Ricardo de Armas
DOI:
https://doi.org/10.46553/mlc.6.2023.pp87-101Keywords:
listening, voice, acousmatic, gesturesAbstract
The possibility of evocation that music or the voice have without the use of words appears in the instances of creation, interpretation and listening which interests theorists such as Abbate, Neubauer, Wishart and Smalley among others and composers of different genres. Corporality, forms of enunciation and vocal expressiveness are part of a favorable terrain to delve into the ambiguity and mutability of music, abstractions that awaken the listener's imagination and give rise to the crossing of other voices already present in the composition. In Martirena 100dB (radio art) and in De simulacros y exageraciones (experimental music) by the Argentine composer Ricardo de Armas, we find elements that allow us to deepen the presence of these voices within the framework of acousmatic music.
Downloads
References
Abbate, Carolyn. 2004. “Music: Drastic or Gnostic?”. Critical Inquiry (30/3): 505-36.
Abbate, Carolyn. 2002. “Las voces de la música”. En Música y literatura: Estudios comparativos y semiológicos. Compilado por Silvia Alonso, 187-227. Madrid: Arco Libros.
Austin, John Langshaw. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.
Barthes, Roland. (1985). Lo obvio y lo obtuso (Imágenes, gestos, voces). Barcelona: Paidós.
De Armas, Ricardo. 2021. Martirena 100dB. [Descarga online].Disponible en: https://soundcloud.com/ricardodearmas/martirena-100-db (último acceso 14-05-2023).
De Armas, Ricardo. 2014. De simulacros y exageraciones. [Descarga online].Disponible en: https://soundcloud.com/ricardodearmas/de-simulacros-y-exageraciones (último acceso 14-05-2023).
Fubini, Enrico. (2005). La estética musical de la Antigüedad al siglo XX. Barcelona: Alianza.
Gumbrecht, Hans Ulrich. 2006. “Presencias de Mozart ¿podemos describir los placeres que nos produce escuchar música?”. Historia y Grafía 27: 173-95.
Iges, José.2004. “Arte radiofónico: Algunas líneas básicas de reflexión y de actuación”. TELOS (Revista de Pensamiento, Sociedad y Tecnología) 60. [E-journal] Disponible en: https://telos.fundaciontelefonica.com (último acceso 05-12-2022).
Jankélévitch, Vladimir. (2005[1983]). La música y lo inefable. Barcelona: Alpha Decay. Nancy, Jean-Luc. (2008). Las Musas. Buenos Aires: Amorrortu.
Jankélévitch, Vladimir. (2007). A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu.
Neubauer, John. (1992). La emancipación de la música. El alejamiento de la mímesis en la estética del siglo XVIII. Madrid: Visor.
Smalley, Denis. (1997). “Spectromorphology: explaining sound-shapes”. Organised Sound 2(2):107–126.
Smalley, Denis. (1992). “The listening imagination: Listening in the electroacoustic era”. En Companion to Contemporary Musical Thought. Editado por R. Orton J.Paynter, T. Howell y P. Seymour, pp. 514–554. London: Routeledge.
Smalley, Denis. (1986). Spectro-morphology and structural processes. Simon Emmerson. Harwood Academic.
Wishart, Trevor. (2019). Sobre el arte sonoro. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Leticia Molinari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.