Voices beyond the words. Approaches to the use of the voice in two acousmatic pieces by Ricardo de Armas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/mlc.6.2023.pp87-101

Keywords:

listening, voice, acousmatic, gestures

Abstract

The possibility of evocation that music or the voice have without the use of words appears in the instances of creation, interpretation and listening which interests theorists such as Abbate, Neubauer, Wishart and Smalley among others and composers of different genres. Corporality, forms of enunciation and vocal expressiveness are part of a favorable terrain to delve into the ambiguity and mutability of music, abstractions that awaken the listener's imagination and give rise to the crossing of other voices already present in the composition. In Martirena 100dB (radio art) and in De simulacros y exageraciones (experimental music) by the Argentine composer Ricardo de Armas, we find elements that allow us to deepen the presence of these voices within the framework of acousmatic music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leticia Molinari, Universidad Nacional del Sur. Argentina

Profesora de Educación Musical y Magister en Psicología de la Música (U.N.L.P); Especialista en producción de textos críticos y de difusión de las artes (U.N.A); Diplomada en Arte Sonoro (Colombia).
-Integrante del Proyecto Grupo de Investigación “Territorio y comunidad. Políticas de las prácticas artísticas y literarias contemporáneas.” (U.N.S. 2020-2022).
-Actividad Independiente: miembro del equipo de R Producciones Culturales a cargo de ciclos de divulgación musical, redacción de textos críticos y del blog Incidentes Musicales (https://www.rproduccionesculturales.com/blog).

References

Abbate, Carolyn. 2004. “Music: Drastic or Gnostic?”. Critical Inquiry (30/3): 505-36.

Abbate, Carolyn. 2002. “Las voces de la música”. En Música y literatura: Estudios comparativos y semiológicos. Compilado por Silvia Alonso, 187-227. Madrid: Arco Libros.

Austin, John Langshaw. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.

Barthes, Roland. (1985). Lo obvio y lo obtuso (Imágenes, gestos, voces). Barcelona: Paidós.

De Armas, Ricardo. 2021. Martirena 100dB. [Descarga online].Disponible en: https://soundcloud.com/ricardodearmas/martirena-100-db (último acceso 14-05-2023).

De Armas, Ricardo. 2014. De simulacros y exageraciones. [Descarga online].Disponible en: https://soundcloud.com/ricardodearmas/de-simulacros-y-exageraciones (último acceso 14-05-2023).

Fubini, Enrico. (2005). La estética musical de la Antigüedad al siglo XX. Barcelona: Alianza.

Gumbrecht, Hans Ulrich. 2006. “Presencias de Mozart ¿podemos describir los placeres que nos produce escuchar música?”. Historia y Grafía 27: 173-95.

Iges, José.2004. “Arte radiofónico: Algunas líneas básicas de reflexión y de actuación”. TELOS (Revista de Pensamiento, Sociedad y Tecnología) 60. [E-journal] Disponible en: https://telos.fundaciontelefonica.com (último acceso 05-12-2022).

Jankélévitch, Vladimir. (2005[1983]). La música y lo inefable. Barcelona: Alpha Decay. Nancy, Jean-Luc. (2008). Las Musas. Buenos Aires: Amorrortu.

Jankélévitch, Vladimir. (2007). A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu.

Neubauer, John. (1992). La emancipación de la música. El alejamiento de la mímesis en la estética del siglo XVIII. Madrid: Visor.

Smalley, Denis. (1997). “Spectromorphology: explaining sound-shapes”. Organised Sound 2(2):107–126.

Smalley, Denis. (1992). “The listening imagination: Listening in the electroacoustic era”. En Companion to Contemporary Musical Thought. Editado por R. Orton J.Paynter, T. Howell y P. Seymour, pp. 514–554. London: Routeledge.

Smalley, Denis. (1986). Spectro-morphology and structural processes. Simon Emmerson. Harwood Academic.

Wishart, Trevor. (2019). Sobre el arte sonoro. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Published

12/06/2023

How to Cite

Molinari, L. (2023). Voices beyond the words. Approaches to the use of the voice in two acousmatic pieces by Ricardo de Armas. Cuadernos De Análisis Y Debate Sobre Músicas Latinoamericanas Contemporáneas, (6), 87–101. https://doi.org/10.46553/mlc.6.2023.pp87-101

Issue

Section

Articles