La traducción teatral: una propuesta didáctica para el aula

Authors

  • María Belén Benavides Instituto Superior de Enseñanza en Lenguas Vivas «Juan Ramón Fernández»

Keywords:

translation, theatre, theatre translation, dramaturgy

Abstract

The practice of theatre translation still sparks conflicting opinions among translation professionals and theater practitioners. Recent studies suggest that the ideal work scenario involves a translator who is deeply embedded in the theatrical world, understands the intended purpose of the translation (whether for reading or performance), and collaborates with those involved in bringing the work to the stage, when necessary. To provide aspiring literary translators with an immersive introduction to the theatre world and simulate real-world scenarios, we propose a method for approaching the translation of theatre plays in the classroom. This method is based on activities conducted before, during, and after the translation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Belén Benavides, Instituto Superior de Enseñanza en Lenguas Vivas «Juan Ramón Fernández»

María Belén Benavides es licenciada en Letras (UCA) y traductora técnico-científico y literaria en inglés (IESLV «Juan Ramón Fernández»). Realizó estudios de posgrado en Didáctica de la Traducción. Se desempeña como docente de la cátedra Traducción Literaria I de la carrera de Traductorado Técnico-Científico y Literario del IESLV «Juan Ramón Fernández» desde 2021 y como docente adjunta de las cátedras Taller de Expresión Escrita y Oral y Lengua Española en la carrera de Traductorado Público de la UCA desde 2019. Tradujo novelas, cuentos y obras teatrales que se representaron en el marco de festivales en la ciudad de Nueva York. Participó en talleres de formación con escritores, como la Escuela de Otoño de Traducción Literaria.

Published

2024-11-27

How to Cite

Benavides, M. B. (2024). La traducción teatral: una propuesta didáctica para el aula. Bridging Cultures, (9), 133–171. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/BRID/article/view/5938

Issue

Section

Artículos