Education as a solidary development strategy in the southern provinces of Santander (Colombia)

Authors

  • Miguel Arturo Fajardo Rojas Fundación Universitaria de San Gil (UNISANGIL)

Keywords:

SOCIAL MOVEMENT, SOLIDARITY ECONOMY, SOLIDARITY TERRITORY, EDUCATION, DEVELOPMENT STRATEGIES

Abstract

In the rural provinces of southern Santander (Colombia) a social movement has been developed; it is comprised of cooperatives, associations, social corporations and social foundations. The movement originated from various pastoral actions led by Ramón González, a Catholic priest. Various other priests and lay people were also involved in the movement and, over the course of five decades, they created a network of diverse social organizations. Cooperative education was conceived as the mobilizing strategy of the changes proposed by the movement. This article has three parts: the first one presents the background of cooperatives in the territory, secondly, it presents the principles and criteria that inspire the educational action and finally some results of the experience are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila, I. (1986). El pueblo de los Guanes, Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.

Arruda, M. (2005). Humanizar lo infrahumano, Montevideo: Editorial Nordan.

Bucheli, M. (2006). Curas, campesinos y laicos como gerentes del desarrollo. La construcción de un modelo emergente de desarrollo en Colombia, San Gil: Fundación Editora Social de San Gil.

Cámara de Comercio de Bucaramanga (2018). Indicadores económicos de Santander. Recuperado de: https://www.camaradirecta.com/temas/indicadoresantander. (consultado 31/05/2019)

Carreño, D. (2010). Proceso de Evangelización de las provincias del sur de Santander durante la colonia y el siglo XIV, San Gil: UNISANGIL Editora.

Delors, J. (1996). “Los cuatro pilares de la educación”. En La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, Madrid: Santillana/UNESCO, 91-103.

Elizalde, A. (2005). Reflexiones sobre pedagogía, educación y cultura solidaria. En Derecho a solidarizarse. Compilado por DANSOCIAL, Medellín: Teoría del color Ltda., 82-100.

Fajardo, M. (2016). Construyendo territorios solidarios, Bogotá: Unidad Administrativa Especial de Organizaciones Solidarias.

Fajardo, M. y Toloza, B. (2009). Sembrando el Cambio, San Gil: Fundación Editora Social de San Gil.

García, A. (1981). Los comuneros en la pre-revolución de la independencia, Bogotá: Plaza & Janes.

Guerra, P. (2005). Socioeconomía y cultura solidaria. En Derecho a solidarizarse. Compilado por DANSOCIAL, Medellín: Teoría del Color Ltda., 176-186.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro, Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Orosco Castañeda, M. (2000). Alain Touraine: Teoría de los movimientos sociales (Tesis de grado). Universidad Autónoma Metropolitana, México. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/252546054/tesina-sobre-movimientos-sociales-alain-touraine-orozco-castaneda.

Pinzón, G. (2007). Historia de la formación de Santander, sus provincias y municipios, Bucaramanga: Fundación el Libro Total. Recuperado de: http://www.ellibrototal.com/ltotal/ficha.jsp?t_item=4&id_item=131&id_filter=1 (Último acceso: abril de 2019).

PIO XI (1931). Carta Encíclica Quadragesimo Anno, Roma. Recuperado de: http://w2.vatican.va/content/pius-xi/es/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_19310515_quadragesimo-anno.html (Último acceso: marzo 2019).

Published

2019-06-26

How to Cite

Fajardo Rojas, M. A. (2019). Education as a solidary development strategy in the southern provinces of Santander (Colombia). Cultura Económica, 37(97), 89–109. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/CECON/article/view/2004