Joint action: the ethical reason for Corporate Social Responsibility

Authors

  • María Marta Preziosa Pontificia Universidad Católica Argentina

Keywords:

corporate moral agency, moral status of corporations, corporate social responsibility, social role of the business company, collective action

Abstract

Is enlightened self-interest a reason to opt for a policy of corporate social responsibility? Is it enough as a moral reason or is it only a strategic reason? The author revises the recent debate prompted by the reports of The Economist about Corporate Social Responsibility
and looks for a more suitable reason based on the “social function of the corporation”. Preziosa understands the corporation as a result of collective action and as an institutional agent with moral character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argandoña, A. (2006), Presentación de la Cátedra “la Caixa” de Responsabilidad Social de la Empresa y Gobierno Corporativo.

Conferencia inaugural: “Eficiencia económica, ética y responsabilidad

corporativa”. Barcelona, 1 de marzo.

Balián, B. (2004), Responsabilidad social empresaria: un estudio empírico de 147 empresas. Pontificia Universidad Católica Argentina,

Facultad de Ciencias Sociales y Económicas. Documentos de Trabajo,

serie F, n. º 1.

Barraca, J. (2007), ¿Metafísica en las empresas? Del olvido de la filosofía primera en las organizaciones. Revista Empresa y Humanismo

Vol. X, 1/07, pp. 11-34.

Brugmann, J. y Prahalad, C.K. (2007), “Cocreating Business’s New Social Compact”, Harvard Business Review, February.

Casares, T. D. (1967), Naturaleza y responsabilidad económico-social de la empresa, Ed. Itinerarium, Publicación del Instituto de la Empresa de la Fundación Pérez Companc, Buenos Aires.

Corlett, J. A. (1998), “Collective Responsibility”, en Patricia H. Werhane and R. Freeman (comp.) The Blackwell encyclopedic dictionary of business ethics, Blackwell Publishers, Oxford.

Crook, C. (2005), “The Good Company”, The Economist, January.

Debeljuh, P. (2004), La conquista de las virtudes en la empresa: el aporte de los códigos de ética, Temas, Buenos Aires.

Franklin, D. “Just Good Business”, The Economist, January. [http://www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_

id=10491124]

Goodpaster, K. E. y Mathews Jr., J. B. (1982), “Can a Corporation Have a Conscience?” Harvard Business Review. Cambridge, Jan.-Feb. vol. 60, issue n. º 1, págs. 132-141.

Goodpaster, K. E. (2005), “Conscience and Corporate Culture”, St. Thomas Alumni Magazine, [http:// www.stthomas.edu/cob/pdfs/BmagazineKEGarticle4.pdf], visitado en junio de 2007).

Lozano, J. M. (1999), Ética y Empresa, Trotta, Madrid.

Martinez Echeverría, A. M. (1994) “La empresa entre lo privado y lo público”, Cuadernos de Empresa y Humanismo, número 44, Pamplona.

May, L. (1998), “The moral status of corporations”, en Patricia H. Werhane and R. Freeman (comp.) The Blackwell encyclopedic

dictionary of business ethics, Blackwell, Publishers, Oxford.

Pontificio Consejo Justicia y Paz (2004), Compendio de Doctrina Social de la Iglesia, http://www.vatican.va

Preziosa, M. M. (2005), “La definición de ‘responsabilidad social empresaria’ como tarea filosófica”. Cuadernos de Difusión, UESAN, Lima, Perú, 10(18/19): 39-59 ene.-dic.2005.

Soaje Ramos, G. (1969), “El grupo social”. Apunte de cátedra no publicado. Cátedra Filosofía Social, Facultad de Filosofía y Letras, Pontificia Universidad Católica Argentina, Buenos Aires.

Scarinci, P. (2004), “Responsabilidad empresaria-responsabilidad personal”. En: Paladino, M. La responsabilidad de la empresa

en la sociedad, Ariel Sociedad Económica, Buenos Aires.

Vives, A. (2008), “La conversión de The Economist”, IARSE, Instituto Argentino para la Responsabilidad Social Empresaria; BOLETÍN Nº 121, 5/02/2008 [http://www.iarse.org/new_site/site/index.

php?put=noticia_detalle&id_noticia=485]

Zamagni, S. (2005), “El fundamento ético de la responsabilidad social de la empresa.” UNIVERSITAS Revista de sociedad y cultura de la Pontificia Universidad Católica Argentina. Número 1 Noviembre 2005.

Published

2019-11-25

How to Cite

Preziosa, M. M. (2019). Joint action: the ethical reason for Corporate Social Responsibility. Cultura Económica, 25(70), 69–76. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/CECON/article/view/2612