Frenchification, spanish fashionand nationalism:Politics, industry and press

Authors

Keywords:

Frenchification, press, fashion, economic history, Spanish history

Abstract

The influence of the Spanish costume declined from the 17th century, but specially since the arrival of the Bourbons in Spain. The Frenchification was a phenomenon, linked to the ways of Versailles, in relation to the contemporary Spanish identity crisis. Despite the traditional resistance to Gallic taste, notorious in the Mutiny of Esquilache (1766), the force of phenomena such as majismo and even the triumph against the French in the Peninsular War, in the XIX the consolidation will take place in the country in the French ways and fashions. The decay of the cape and the mantilla, Spanish symbols as seen in the 1871 Rebellion of the Mantillas, reflected the problems facing the progress, the industrialization and the bourgeois culture of the country, as well as the crisis of Spanish nationalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ANA MARÍA VELASCO MOLPECERES, Universidad de Valladolid

Facultad de Filosofia y Letras

References

Almanaque de 1708. Disponible en: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b69472566 [Consulta: 22/07/2020].

BARDIN, Laurence, El análisis de contenido, Akal, 1986.

BERELSON, Bernard, Content Analysis in Communication Researches, Free Press, 1952.

BOTTINEAU, Yves, El arte cortesano en la España de Felipe V, Fundación Universitaria Española, 1986.

COLOMA, Luis, Pequeñeces, Cátedra, 1977.

CORUJO MARTÍN, Inés, “La mantilla entre tradición y modernidad: moda, género y cultura material en la España de los siglos XVIII y XIX”.

Letras femeninas, 43, 1, 2017. pp. 28-45.

Correo de las damas, 13 de noviembre de 1833.

CUZOVIC-SEVERN, Marina, “Early spanish fashion journals for women as catalysts of afrancesamiento and female subordination”, RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 10, 2018, pp. 8-29. Disponible en: https://revistascientificas.us.es/index.php/RiHC/article/view/6722 .

DÍAZ MARCOS, Ana María, La edad de seda, Cádiz, Universidad de Cádiz, 2006.

El Artista, 1835, Tomo II, p. 73.

El Buen Tono: Periódico de modas, artes y oficios, 15 de enero de 1839.

El Correo de las Damas, 21 de julio de 1835.

El Panorama, 14 de noviembre de 1839.

ESCOBAR, José. “El sombrero y la mantilla: moda e ideología en el costumbrismo romántico español”, en: Aymes, Jean-René y Dérozier, Albert, Revisión de Larra: ¿Protesta o revolución?, Presses Univ. Franche-Comté, 1983, pp. 161-165. Disponible en: https://www.biblioteca.org.ar/libros/89863.pdf [Consulta: 22/07/2020].

GAUTIER, Teophile, Viaje por España, 1840. Disponible en: http://www.bocos.com/dwgautier_indice_itinerario.htm#Link663256C0 .

JIMÉNEZ MORELL, Inmaculada, La prensa femenina en España: (desde sus orígenes a 1868), Ediciones de la Torre, 1992.

LARA LÓPEZ, Emilio Luis, “Los emigrados franceses y la evolución del afrancesamiento en España”, Cuadernos dieciochistas, 17, 2016, pp. 243-273.

MARTÍN GAITE, Carmen, Usos amorosos del XVIII en España, Anagrama, 2005.

Nuevo Mundo, 27 de junio de 1907.

MESONERO ROMANOS, Ramón de, Panorama Matritense (Primera Serie de las escenas), 1832 a 1835, Vol. 1, Madrid, Francisco de Ula Mellado, 1865.

MOLINA-AZORÍN, José Francisco, “Mixed methods research in strategic management: Impact and applications”, Organizational Research Methods, 15, 1, 2012, pp. 33-56.

ONFRAY, Stéphany, “Ellas: de modelo a fotógrafa. La mujer como impulsora de nuevas formas retratísticas en los estudios fotográficos madrileños (1860-1880)”, Área abierta, 18, 1, 2018. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/57039 .

PÉREZ GALDÓS, Benito, La desheredada, Alianza, 1997.

PERRÍN, Guillermo y DE PALACIOS, Miguel, Cuadros disolventes, 1896. Disponible en: https://lazarzuela.webcindario.com/ARGUM_PDF/CUADROSDISOLVENTES.pdf.

REYERO, C., Apariencia e identidad masculina. De la ilustración al decadentismo, Madrid, Cátedra, 1996.

RUIZ CÁCERES, Rocío, “La moda como símbolo de expresión patriótica en la literatura española decimonónica”, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 25, 2019, pp. 27-39. Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/cir/article/view/5077

SAID, Edward, Orientalism, New York, Pantheon Books, 1978.

SÁNCHEZ GARCÍA, Raquel, “Política de gestos: la aristocracia contra la monarquía democrática de Amadeo”. Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, 18, 2019, pp. 19-30, disponible en: https://pasadoymemoria.ua.es/article/view/2019-n18-politica-de-gestos-la-aristocracia-contra-la-monarquia-democratica-de-amadeo-de-saboya.

Semanario Pintoresco español, 7, 1836, p. 64.

VALERA, Juan, Correspondencia, Vol. II (Años 1862-1875), Madrid, Castalia, 2003.

VELASCO MOLPECERES, Ana María, Moda y prensa femenina en España (siglo XIX), Madrid, Ediciones 19, 2016.

----- “Prensa de moda para hombres en España: intereses de clase y tendencias en la Guía del Peluquero (1873-1880)”, RIHC: Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 10, 2018, pp. 30-544, disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/78844 .

Published

03/08/2021

How to Cite

VELASCO MOLPECERES, A. M. (2021). Frenchification, spanish fashionand nationalism:Politics, industry and press. Estudios De Historia De España, 22(2), 104–123. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/EHE/article/view/3283