Cinematographic apostolate and breaking of isolation in the Spain of the first franchism

Authors

  • Ricardo Colmenero Martínez Universidad de Alcalá de Henares

DOI:

https://doi.org/10.46553/EHE.24.1.2022.p60-77

Keywords:

Pastoral de Reconquista, Catholic Cinema, Francois, Cultural History

Abstract

Since the time of the encyclical Vigilanti cura (1936), the hierarchy of the Catholic Church had invited the Catholic world to take action and participate in activities that would promote film training and the involvement of believers in production or broadcasting work. This article analyzes the performance, in this area, of Spanish Catholicism in a historical period defined by the Spanish postwar period and the survival of the Franco regime, during which - and with the experience of the civil war - the Church considered a pastoral reconquest, which encompassed many areas and instruments, including cinema. This project was integrated into a broader one: creating an alternative exterior image of Franco's regime from 1945.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes primarias

ABC, 1951, 1954, 1956.

Cinestudio, 1968.

Ecclesia, 2 de julio de 1960.

Film ideal, 1956, 1957, 1959.

Hoja del lunes, 17 de marzo de 1958.

Objetivo, enero de 1954.

Primer Plano, 1951, 1955, 1956, 1957, 1961.

Revista Internacional del cine, 1952, 1957, 1959, 1960.

Bibliografía

AGEL, Henri; AGEL, Genevieve, Manual de iniciación cinematográfica, Madrid, RIALP, 1958.

ANSOLA GONZÁLEZ, Txomín, “La iglesia católica ante el lienzo de plata. Iniciativas bilbaínas para el buen uso del cinematógrafo (1927-1935)”, Zainak, 28, 2006, 293-308.

BOES, Lieven; ENGELEN, Leen y VANDE WINKEL, Roel, “Clerics, Laymen and Cinema: The Troubled Relations between the Vatican and the Office Catholique International du Cinéma (1948-1952)”, Journal of Italian Cinema & Media Studies, 5, 2017, 375-392.

BOES, Lieven; ENGELEN, Leen y VANDE WINKEL, Roel, Roman Catholic engagements with audio-visual media around the world (1928-2001). Exploring and utilizing the OCIC and UNDA archives, Leuven, KADOC, 2018.

BONNEVILLE, Léo, Soixante-dix ans au service du cinéma et de l’audiovisuel: Organisation catholique internationale du cinema (OCIC), Saint-Laurent, Fides, 1998.

CAPARRÓS LERA, Cinema y vanguardismo. Documentos cinematográficos y Cine club Monterols (1951-1966), Barcelona, Flor del Viento, 2000.

CEBOLLADA, Pascual, Del Génesis a Internet, Madrid, BAC, 2005.

COLMENERO MARTÍNEZ, Ricardo, “La producción cinematográfica, el cine religioso y su relación con el Estado franquista (1939-1959)”, en Moral Roncal, Antonio Manuel; Colmenero Martínez, Ricardo (coords.), Iglesia y primer franquismo a través del cine, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, 2015.

_______________________________, Fotogramas desde el púlpito (Iglesia, cine y franquismo), Madrid, Tesis doctoral, 2017.

DELGADO GÓMEZ, Luis, Imperio de papel. Acción cultural y política exterior durante el primer franquismo, Madrid, CSIC, 1992.

DÍEZ PUERTAS, Emeterio, “El cineclub La Barraca (1960-1979), Filmhistoria online, 1-2, 2002, http://www.publicacions.ub.es/bibliotecaDigital/cinema/filmhistoria/2002/emeterio.htm .

FUERTES ZÚÑIGA, “La evolución del cine religioso: la Semana de Valladolid (1956-1974), Anuario de Historia de la Iglesia, 14, 2005, 435-439.

GARCÍA ESCUDERO, José María, Discurso Inaugural de las Conversaciones de la XI Semana, Valladolid, Dirección General de Cinematografía y Teatro, 1966.

GARMENDIA DE OTAOLA, Antonio, Enquiridion Cinematográfico Pontificio, Bilbao, El mensajero del Corazón de Jesús, 1960.

GARNEMARK, Rosario, Ingmar Bergman y la censura cinematográfica franquista. Reescrituras ideológicas (1960-1967), Santander, Shangrila, 2015.

GIL, Alberto, La censura cinematográfica en España, Barcelona, Ediciones B, 2009.

LÓPEZ CHAVES, Pablo, “Un caso singular: fray Albino González Menéndez-Reigada, obispo de Córdoba, y las Conversaciones Católicas Internacionales”, en Ruiz Sánchez, J. Leonardo (coord.), La Iglesia en Andalucía durante la guerra civil y el primer franquismo, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2014, 449-482.

LÓPEZ GALLEGOS, Silvia, “El cine como elemento educativo en Valladolid (1936-1951), en Company, Arnau; Pons, Jordi y Serra, Sebastiá (coords.), La comunicació audiovisual en la historia, Palma de Mallorca, Universitat de les Illes Balears, 2003, 771-790.

MARTÍNEZ BRETÓN, Juan Antonio, Influencia de la Iglesia Católica en la cinematografía española (1951-1962), Madrid, Harofarma, 1987.

MIGUEL BORRÁS, Mercedes, “El cine como instrumento ideológico: La Seminci (1956-1975), en Delgado Idarreta, José Miguel; Pérez Serrano, Julio y Viguera Ruiz, Rebeca (eds.), Iglesia y Estado en la sociedad actual. Política, Cine y Religión. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 2014, 238-240.

MOLHANT, Robert, OCIC Awards at film festivals and Grand Prix 1947-1966, Bruselas, OCIC Editions, 2000.

MONTERO, Feliciano; LOUZAO, Joseba (coords.), La restauración social católica en el primer franquismo, 1939-1953, Alcalá, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 2015.

MORAL RONCAL, Antonio Manuel, “El carlismo ante la restauración social católica del primer franquismo”, Spagna contemporánea, 2013, 43, 77.

NIETO FERRANDO, Jorge,” La reflexión y la crítica católica en la prensa cinematográfica bajo el franquismo. Del nacionalcatolicismo a Ingmar Bergman”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 2, 2012, 855-873.

ORGANISATION CATHOLIQUE INTERNATIONALE DU CINEMA (OCIC), Les catholiques parlent du cinéma, Bruselas-París, Éditions Universitaires, 1948.

----- Orientaciones Internacionales del Cine. Madrid, Seminario de Problemas Hispanoamericanos, 1950.

OLMOS SERRANO, Moisés, Mis memorias, Segovia, Fundación Nicómedes García, 2002.

PÉREZ LOZANO, José María, Formación Cinematográfica, Barcelona, Juan Flors, 1959.

PIERCE, Joseph, C.S. Lewis y la Iglesia Católica, Madrid, Palabra, 2013.

RAIMONDO, Paolo, In nome di Dio, nel nome di Franco, Roma, Ente dello Spettacolo, 2014.

RODRÍGUEZ ROSELL, María del Mar, Cine y cristianismo. Murcia, Universidad Católica San Antonio, 2002.

SANZ FERRERUELA, Fernando, “El cine español hace penitencia: La Fervorosa Hermandad de la Cinematografía (1951-1963)”, Artigrama, 19, 2004, 523-546.

___________________________, Catolicismo y cine en España, Zaragoza, Instituto Fernando el Católico, 2013.

TORDESILLAS, Jesús, Como vemos e interpretamos el Cine Católico los Actores Españoles, Madrid, Gráficas Cinema, 1951.

Published

06/23/2022

How to Cite

Colmenero Martínez, R. (2022). Cinematographic apostolate and breaking of isolation in the Spain of the first franchism. Estudios De Historia De España, 24(1), 60–77. https://doi.org/10.46553/EHE.24.1.2022.p60-77

Issue

Section

Artículos