The ambiguities of modernity: tradition and avant-garde in Leopoldo Marechal’s Historia de la calle Corrientes

Authors

  • Juan Torbidoni Pontificia Universidad Católica Argentina; Argentina

DOI:

https://doi.org/10.46553/LET.88.2023.p96-117

Keywords:

Leopoldo Marechal, Horacio Coppola, avant-garde, urban modernity, Cursos de Cultura Católica

Abstract

This article offers a detailed study of Historia de la calle Corrientes (1937) by Leopoldo Marechal. Marechal’s book, which contains images by avant-garde photographer Horacio Coppola, was commissioned by the city of Buenos Aires in order to celebrate its fourth centennial (1536-1936). The paper begins by contextualizing the book within Marechal’s oeuvre as a whole and then shows how the author hesitates between celebrating the growth of a city that projects itself into the future and lamenting the loss of an irretrievable past, which is demolished under the transformation of Buenos Aires into a modern metropolis. By analyzing the various actors involved in the process of the book’s composition (the commission from the mayor's office, Marechal’s writing, Coppola’s photography, the typographer’s and printer’s design, the supply of the collector's archive) the tensions that run through the book and, in a broader sense, the modernist project of Buenos Aires in the mid-1930s are made explicit. The essay contends that Historia de la calle Corrientes is a crystallization, in book form, of the aesthetic project of avant-garde classicism that the Buenos Aires City Hall sought to capture in its architectural renovation of the city center.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APOLLINAIRE, Guillaume, 1966, Calligrammes : poèmes de la paix et de la guerre (1913-1916), Paris: Gallimard.

ARLT, Roberto, 2000, Aguafuertes porteñas. Buenos Aires, vida cotidiana, Buenos Aires: Losada.

BENJAMIN, Walter, 1999, “Sobre algunos temas en Baudelaire”, Poesía y capitalismo: Iluminaciones II, Madrid: Taurus.

_______________, 2002, The Arcades Project, H. Eiland y K. McLaughlin (Trad.), Cambridge, MA: Harvard University Press.

BLANCO, Mariela, 2020, “Marechal y los Cursos de Cultura Católica”, Cuadernos del Hipogrifo 14, 231-249.

BOWEN, Karen L. y Dirk Imhof, 2008, Christopher Plantin and engraved book illustrations in sixteenth-century Europe, Cambridge y Nueva York: Cambridge University Press.

BRAVO HERRERA, Fernanda, 2017, “Inmigración y nacionalismo. Dialécticas y configuraciones identitarias en Leopoldo Marechal”, Leopoldo Marechal y el canon del Siglo XXI, M. R. Lojo y E. Cárcano (Ed.), Pamplona: EUNSA, 253-268.

CABEZAS, Laura, 2023, “Tras el rastro de una estética vanguardista católica en Argentina: cruces entre religión, literatura y arte”, Prismas 27, 109-128.

CHARTIER, Roger, 1994, The Order of Books: Readers, Authors, and Libraries in Europe between the Fourteenth and Eighteenth Centuries, L. G. Cochrane (trad.), Stanford: Stanford University Press.

CHEADLE, Norman, 2007, “Twentieth-Century homo bonaerense: the Buenos Aires “Man-in-the-Street” in Raúl Scalabrini Ortiz and Leopoldo Marechal”, Relocating identities in Latin American Cultures, E. M. Garcés (Ed.), Alberta: University of Calgary Press, 13-34.

COPPOLA, Horacio, 1995, “Testimonios”, Punto de vista 53, 21-25.

COSTA, María Eugenia, 2019, “Entre gubias, buriles y galeradas: libros ilustrados de la casa Francisco A. Colombo (1922-1978)”, M. Garone Gravier y M. Sánchez Menchero (Coord.), Cultura impresa y visualidad: tecnología gráfica, géneros y agentes editoriales, UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, 239-263.

DARNTON, Robert, 2008, “Retorno a ‘¿Qué es la historia del libro?’”, Prismas. Revista de Historia Intelectual 12-2, 157-168.

GORELIK, Adrián, 2016, La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936, Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

HAMMERSCHMIDT, Claudia, 2018, “La ultramodernidad de Leopoldo Marechal”, Estudios filológicos 60, 95-125.

LAGOS, Enrique, 2010, “Los Cursos de Cultura Católica”, Folleto XLII, Buenos Aires: Peña del Libro “Trenti- Rocamora”.

MARECHAL, Leopoldo, 1926, “Saludo a Marinetti”, Martín Fierro, 2ª época, Año 3, 29-30, 210.

__________________, 1936, “Fundación espiritual de Buenos Aires”, Homenaje a Buenos Aires en el cuarto centenario de su fundación, Buenos Aires: Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires, 477-492.

__________________, 1937, Historia de la calle Corrientes, Buenos Aires: Municipalidad de la Ciudad de Buenos Aires.

__________________, 1967, Historia de la calle Corrientes, Segunda Edición, Buenos Aires: Paidós.

__________________, 1998, Obras completas I: La poesía, Buenos Aires: Perfil.

__________________, 2004, “Palabras de homenaje a D. Francisco A. Colombo”, La imprenta Colombo, Folleto XLIII, Buenos Aires: Peña del Libro “Trenti Rocamora”.

__________________, 2013, Adán Buenosayres, J. de Navascués (Ed.), Buenos Aires: Corregidor.

__________________, 2016, Descenso y ascenso del alma por la belleza; Didáctica por la belleza o Didáctica de los vestigios del hermoso primero; Teoría del arte y del artífice; Legalidad e ilegalidad en la crítica del arte, María de los Ángeles Marechal (Ed.), Buenos Aires: Vórtice.

MARITAIN, Jacques, 1945, Arte y Escolástica, J. A. González (Trad.), Buenos Aires: La espiga de oro.

MONTALDO, Graciela, 2016, Museo del consumo. Archivos de la cultura de masas en Argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

MONTES BETANCOURT, Mónica, 2019, “Cosmología geométrica en Adán Buenosayres”, Cuarenta Naipes 1, 33-50.

NAVASCUÉS, Javier de, 2020, “El intermedio hispánico de Leopoldo Marechal”, Cuadernos del Hipogrifo 14, 250-270.

NIÑO AMIEVA, Alejandra y Hugo R. Mancuso, 2019, “La estética del grupo Convivio en el escudo de la Ciudad de Buenos Aires de Juan Antonio (Spotorno)”, Estudios e investigaciones 14, 35-50.

PACHECO, Marcelo E., 2013, Coleccionismo de arte en Buenos Aires 1924-1942. Modelos de lo nacional y lo cosmopolita, de lo tradicional y lo moderno, Buenos Aires: El Ateneo.

PARR, Martin y GERRY Badger, 2004, The Photobook: A History, Volume 1, Londres: Phaidon.

ROBERTS, Jodi, 2015, “A city in dispute: Grete Stern’s photographs of Buenos Aires 1936-1956”, Journal of Latin American Cultural Studies 24, 2, 123-152.

ROMERO BREST, Jorge, 1935, “Fotografías de Horacio Coppola y Grete Stern”, Sur 13, 91-102.

SARLO, Beatriz, 2003, Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930, Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

SCALABRINI ORTIZ, Raúl, 1951, El hombre que está solo y espera, 8º edición, Buenos Aires: Editorial Albatros.

STERN, Grete, 2023, “Notes on photomontage”, Anat Falbel (trad.), Cahiers de la recherche architecturale, urbaine et paysagère 18. Disponible en línea: https://journals.openedition.org/craup/13004 [Consultado el 21/11/2023].

TORBIDONI, Juan, 2017, “Mitologías derrotadas. Duelo y Elegía en los poemas alegóricos de Leopoldo Marechal”, Leopoldo Marechal y el canon del siglo XXI, M. R. Lojo (Ed.) y E. Cárcano (Coed.), Navarra: EUNSA, 89-105.

ZANCA, José, 2014, “Los Cursos de Cultura Católica en los años veinte. Intelectuales, curas y ‘conversos’”, Sociabilidades y vida cultural Buenos Aires, 1860-1930, Paula Bruno (Ed.), Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 281-311.

Published

2024-04-03

How to Cite

Torbidoni, J. (2024). The ambiguities of modernity: tradition and avant-garde in Leopoldo Marechal’s Historia de la calle Corrientes. Letras, (88), 96–117. https://doi.org/10.46553/LET.88.2023.p96-117