The development of musical projects within the framework of research + creation.
Methodological reflections on the project “From the ephemeral memory, to the ephemeral in memory. Interpretation of the works for cello and piano by the colombian composer Blas Emilio Atehortúa Amaya”
Keywords:
Research + Creation, Methodology, Works for Cello and Piano, Blas Emilio Atehortúa AmayaAbstract
The main purpose of this article is to present the reflections derived from the realization of the project “From the ephemeral memory to the ephemeral in memory. Interpretation of the works for cello and piano by the Colombian composer Blas Emilio Atehortúa Amaya”. In the first place, a brief contextualization of the subject will be presented based on what was raised by the Ministry of Science, Technology and Innovation of Colombia (Minciencias). Subsequently, the methodological process that led to the creation of an ephemeral work based on the interpretation of the four works for cello and piano by the composer will be describe. This retrospective will be complemented with the contributions from various authors in the disciplines of ethnography and ethnomusicology that will allow us to reflect on the conceptualization of the artistic practice.
Downloads
References
Asprilla, L. I. (2013). El proyecto de investigación creación. La investigación desde las artes. Cali. Instituto Departamental de Bellas Artes. Versión electrónica disponible en: https://www.researchgate.net/publication/339595836_El_proyecto_de_creacion-investigacion [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Barz, G. y Cooley, T. (ed.). (2008). Shadows in the Field. New York. Oxford University Press.
Borgdorff, H. (2012). The Conflict of the Faculties. Leiden. Leiden University Press. Versión electrónica disponible en: https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/32887 [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Calderón Ochoa, J. (2020). Obra para cello y piano de Blas Emilio Atehortúa. Proyecto investigación creación. [video]. Disponible en:
https://www.youtube.com/watch?v=KjTtZjuaUl4 [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Calderón Ochoa, J., Pardo Herrera, R. D. (2019). De la memoria efímera, de lo efímero en la memoria. Interpretación de la obra para violonchelo y piano del compositor Blas Emilio Atehortúa Amaya. Boletín divulgativo. Versión electrónica disponible en: https://cedim.unab.edu.co/cedim2016/ [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Cámara, E. e Islas, H. (2007). Pensamiento y acción. El Método Leeder de la Escuela Alemana. Ciudad de México: Cenidi-Danza/ INBA/ CONACULTA/ Tecnológico de Monterrey.
Cámara De Landa, E. (2004). Etnomusicología. Madrid. Ediciones del ICCMU.
Colciencias. (2015). Modelo de medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del sistema nacional de ciencia, tecnología e innovación, año 2015. Bogotá. Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación - Colciencias. Versión electrónica disponible en: https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/noticias/mediciondegrupos-actene2015.pdf [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Colciencias. (2018). Modelo de medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del sistema nacional de ciencia, tecnología e innovación, año 2018. Bogotá. Departamento Administrativo de Ciencia,
Tecnología e Innovación - Colciencias. Versión electrónica disponible en: https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/4._anexo_1._documento_conceptual_del_modelo_de_reconocimiento_y_medicion_de_grupos_de_investigacion_2018.pdf [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Hannula, M., Suoranta, J. y Vadén, T. (2005). Artistic Research. Theories, Methods and Practices. Helsinki. Academia de Bellas Artes de Helsinki y Universidad de Gotemburgo. Versión electrónica disponible en: https://www.academia.edu/2396657/Artistic_Research_Theories_Methods_Practices [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Hernández Salgar, O. (2014). La creación y la investigación artística en instituciones colombianas de educación superior. A contratiempo, s.f. Versión electrónica: http://www.musigrafia.org/acontratiempo/?ediciones/revista-23/artculos/lacreacin-y-la-investigacin-artstica-en-instituciones-colombianas-de-educacin-superior.html [Fecha de último acceso: 18-10-21]
López-Cano, R. y San Cristóbal Opazo, U. (2014). Investigación artística en música. Problemas, métodos, experiencias y modelos. Barcelona. Fondo Nacional para la Cultura y las Artes de México. Versión electrónica disponible en: http://invartistic.blogspot.com/ [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Minciencias. (2021). Anexo 3: La Investigación + Creación: Definiciones y Reflexiones. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación - Minciencias. 2020-07-21. Versión electrónica disponible en: https://minciencias.gov.co/convocatorias/fortalecimiento-capacidades-para-la-generacionconocimiento/convocatoria-nacional-para [Fecha de último acceso: 18-10-21]
Sanjek, R. (1990). Fieldnotes: the making of anthropology. Ithaca. Cornell University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Johanna Calderón Ochoa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.