Between music and diaspora: The artistic production of gallego Enrique Lens Viera in the Linqueña collective memory
Keywords:
Galicia, Argentina, Musician, Diaspora, Musical CompositionsAbstract
The Spanish nineteenth century produced significant artists of Galician music, among them Enrique Lens Viera, who collaborated substantially in the cultural development of Galicia. However, in 1908 moved to the city of Lincoln/Argentina, where he established his residence and contributed to the construction of the collective memory of this region by elaborating four compositions. This article, based on the method of historical research, aims to make a brief general analysis of the four compositions that Enrique Lens Viera elaborated in American lands, to place it as an indispensable part of the artistic heritage of this region.
Downloads
References
Alén Garabato, M. d. P. (2004). Breve história da música galega. La Coruña. A Nosa Terra.
Alén Garabato, M. d. P. (2002). La edad de oro de las melodías gallegas. En Romane Martínez, M. y Novoa Gómez, M. A. (coord.). Homenaje a José García Oro. Santiago de Compostela. Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico, pp. 375-382.
Alén Garabato, M. d. P. (2007). Reflexiones sobre un siglo de música gallega (ca. 1808-1916). Revista de Musicología, Vol. 30, 49-102.
Baya, R. (1922). La vanidad criolla. Buenos Aires. Gauchos.
Carreras, J. J. (2018). Como por un movimiento eléctrico: música, política y esfera pública. En Carreras, J. J. (ed.). Historia de la música en España e Hispano América. Madrid. Fondo de Cultura Económica de España, pp. 347-351.
Delgado García, G. (2010). Conceptos y metodología de la investigación histórica. Revista Cubana de Salud Pública, Vol. 36, No. 1, 9-18.
Farías, R. (2011a). Aspectos de la identidad gallega en Buenos Aires (1900-1960). Madrygal, Vol. 14, 59-69.
Farías, R. (2011b). El asociacionismo gallego en Buenos Aires y las posibilidades que ofrece para el estudio de la integración de los migrantes: un análisis a partir del archivo de la FAGA-MEGA. Antíteses 4, Vol. 7, 151-171.
Farías, R. (2015). La emigración gallega a la Argentina en la segunda posguerra: un análisis a partir del caso del municipio de Catoira (Pontevedra). Odisea. Revista de Estudios Migratorios, Vol. 2, 214-237.
Freitas De Torres, L. (2020a). La contribución de Enrique Lens Viera al desarrollo musical de la ciudad del Apóstol (1854-1945). Cuadernos de Investigación Musical, Vol. 10, 71-87.
Farías, R. (2020b). Enrique Lens Viera (1854-1945): la influencia del regionalismogallego en sus obras. ArtyHum, Vol. 79, 96-112.
Lamela, C. S. (2000). La emigración gallega al Río de la Plata. Santiago de Compostela. Xunta de Galicia.
López-Suevos, B. y Martínez Martínez, R. (2013). Eugenia Osterberger (Mme. Saunier). Una aportación femenina a la creación musical gallega. Nalgures, Vol. 9, 215-232.
Maris Salerno, S. (2010). Escuela Normal Mixta “Abraham Lincoln”. Lincoln. ENAL.
Meza López, S. (2021). Una orquestra para todo. Guanajuato. Grupo de Servicios Gráficos del Centro, S.A. de C.V.
Moreno Hermida, S. (2003-2004). A melodía galega de inspiración popular na música culta galega durante o nacionalismo. (Curso de especialización en Música Tradicional Gallega). Universidad de Santiago de Compostela.
Rodríguez, M. (2017). Buenos Aires y Ciudad de México a principios del siglo XX: ¿Cosmopolis?. Orda: L’ordinaire del Amériques. Disponible en: https://doi.org/10.4000/orda.3634 [Fecha de último acceso: 18-12-2021]
Rodríguez-López, C. y López Vega, A. (2020). Transferencias culturales, experiencias y emociones: retos y avances para el estudio de las biografías en el exilio. Sémata. Ciencias Sociais e Humanidades, Vol. 32, 65-89.
Rodríguez-Vilela, M. A. (2012-2013). La emigración exterior gallega. Causa del desequilibrio en la estructura por sexo y edad. (Trabajo de grado). Universidad de La Coruña.
Salas Larrazábal, R. (1990). El Ministerio de Justicia en la España Republicana. En Justicia en Guerra. Jornadas sobre la administración de justicia durante la Guerra Civil Española: instituciones y fuentes documentales. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Dirección General de Bellas Artes y de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, pp. 17-46.
Santiago Rivera, J. A. (2011). Más allá de la investigación documental: el rescate de la oralidad en la investigación histórica. Heurística. Revista Digital de Historia de la Educación, Vol. 14, 209-214.
Sin Autoría. (1918). El Monitor de la Educación Común. Órgano del Consejo Nacional de Educación de Buenos Aires. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación de Argentina.
Seoane Abelenda, S. (2019). El saxófón en las bandas de música gallegos en el siglo XIX. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leslie Freitas de Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.