Between music and diaspora: The artistic production of gallego Enrique Lens Viera in the Linqueña collective memory

Authors

  • Leslie Freitas de Torres Investigadora independiente. Brasil

Keywords:

Galicia, Argentina, Musician, Diaspora, Musical Compositions

Abstract

The Spanish nineteenth century produced significant artists of Galician music, among them Enrique Lens Viera, who collaborated substantially in the cultural development of Galicia. However, in 1908 moved to the city of Lincoln/Argentina, where he established his residence and contributed to the construction of the collective memory of this region by elaborating four compositions. This article, based on the method of historical research, aims to make a brief general analysis of the four compositions that Enrique Lens Viera elaborated in American lands, to place it as an indispensable part of the artistic heritage of this region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leslie Freitas de Torres, Investigadora independiente. Brasil

Doctora en Historia del Arte y Musicología por la Universidad de Oviedo (España), Maestra en Patrimonio Cultural por la Universidad de La Coruña (España) y Maestra en Música Hispana por la Universidad de Salamanca (España), y Licenciada en Música por la Universidade de Brasilia (Brasil). Ha colaborado como investigadora externa en los grupos: Organistrum I+D+I (GI–2025), fondos documentales de música en los archivos civiles de Galicia (1875-1951): Ciudades del Eje Atlántico
(HAR2015-64024-R), de la Universidad de Santiago de Compostela (España); y Acciones Académicas en la Historia presente del Departamento de Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes (México) (PIE 20-4), del Cuerpo Académico Educación y Conocimiento de la Música (UAA-CA-117). Actualmente es investigadora independiente, en que sus líneas de investigación se centran en los
músicos e instituciones educativas gallegas de los siglos XIX-XX, los proyectos musicales hidrocálidos, las reflexiones educativas y el empoderamiento de las mujeres músicas en la historia presente.

References

Alén Garabato, M. d. P. (2004). Breve história da música galega. La Coruña. A Nosa Terra.

Alén Garabato, M. d. P. (2002). La edad de oro de las melodías gallegas. En Romane Martínez, M. y Novoa Gómez, M. A. (coord.). Homenaje a José García Oro. Santiago de Compostela. Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico, pp. 375-382.

Alén Garabato, M. d. P. (2007). Reflexiones sobre un siglo de música gallega (ca. 1808-1916). Revista de Musicología, Vol. 30, 49-102.

Baya, R. (1922). La vanidad criolla. Buenos Aires. Gauchos.

Carreras, J. J. (2018). Como por un movimiento eléctrico: música, política y esfera pública. En Carreras, J. J. (ed.). Historia de la música en España e Hispano América. Madrid. Fondo de Cultura Económica de España, pp. 347-351.

Delgado García, G. (2010). Conceptos y metodología de la investigación histórica. Revista Cubana de Salud Pública, Vol. 36, No. 1, 9-18.

Farías, R. (2011a). Aspectos de la identidad gallega en Buenos Aires (1900-1960). Madrygal, Vol. 14, 59-69.

Farías, R. (2011b). El asociacionismo gallego en Buenos Aires y las posibilidades que ofrece para el estudio de la integración de los migrantes: un análisis a partir del archivo de la FAGA-MEGA. Antíteses 4, Vol. 7, 151-171.

Farías, R. (2015). La emigración gallega a la Argentina en la segunda posguerra: un análisis a partir del caso del municipio de Catoira (Pontevedra). Odisea. Revista de Estudios Migratorios, Vol. 2, 214-237.

Freitas De Torres, L. (2020a). La contribución de Enrique Lens Viera al desarrollo musical de la ciudad del Apóstol (1854-1945). Cuadernos de Investigación Musical, Vol. 10, 71-87.

Farías, R. (2020b). Enrique Lens Viera (1854-1945): la influencia del regionalismogallego en sus obras. ArtyHum, Vol. 79, 96-112.

Lamela, C. S. (2000). La emigración gallega al Río de la Plata. Santiago de Compostela. Xunta de Galicia.

López-Suevos, B. y Martínez Martínez, R. (2013). Eugenia Osterberger (Mme. Saunier). Una aportación femenina a la creación musical gallega. Nalgures, Vol. 9, 215-232.

Maris Salerno, S. (2010). Escuela Normal Mixta “Abraham Lincoln”. Lincoln. ENAL.

Meza López, S. (2021). Una orquestra para todo. Guanajuato. Grupo de Servicios Gráficos del Centro, S.A. de C.V.

Moreno Hermida, S. (2003-2004). A melodía galega de inspiración popular na música culta galega durante o nacionalismo. (Curso de especialización en Música Tradicional Gallega). Universidad de Santiago de Compostela.

Rodríguez, M. (2017). Buenos Aires y Ciudad de México a principios del siglo XX: ¿Cosmopolis?. Orda: L’ordinaire del Amériques. Disponible en: https://doi.org/10.4000/orda.3634 [Fecha de último acceso: 18-12-2021]

Rodríguez-López, C. y López Vega, A. (2020). Transferencias culturales, experiencias y emociones: retos y avances para el estudio de las biografías en el exilio. Sémata. Ciencias Sociais e Humanidades, Vol. 32, 65-89.

Rodríguez-Vilela, M. A. (2012-2013). La emigración exterior gallega. Causa del desequilibrio en la estructura por sexo y edad. (Trabajo de grado). Universidad de La Coruña.

Salas Larrazábal, R. (1990). El Ministerio de Justicia en la España Republicana. En Justicia en Guerra. Jornadas sobre la administración de justicia durante la Guerra Civil Española: instituciones y fuentes documentales. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Dirección General de Bellas Artes y de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, pp. 17-46.

Santiago Rivera, J. A. (2011). Más allá de la investigación documental: el rescate de la oralidad en la investigación histórica. Heurística. Revista Digital de Historia de la Educación, Vol. 14, 209-214.

Sin Autoría. (1918). El Monitor de la Educación Común. Órgano del Consejo Nacional de Educación de Buenos Aires. Buenos Aires. Consejo Nacional de Educación de Argentina.

Seoane Abelenda, S. (2019). El saxófón en las bandas de música gallegos en el siglo XIX. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.

Published

05/22/2022

How to Cite

Freitas de Torres, L. (2022). Between music and diaspora: The artistic production of gallego Enrique Lens Viera in the Linqueña collective memory. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 36(1), 73–95. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RIIM/article/view/4742

Issue

Section

Artículos