The intelligence of the ear

Authors

  • Ricardo Mandolini Université de Lille. Francia

Keywords:

Music Composition, Musicology, Epistemology of Perception

Abstract

This article is a corrected and enlarged translation of my article “L'intelligence de l'ouïe - Contributions pour un modèle d'intelligibilité de la perception timbrique en matière d'instrumentation et orchestration”, which appeared in the Acts of the
colloquium Penser la vision, penser l'audition, texts collected by Catherine Kintzler (2002). The updating of the problematic of this article responds to my desire to offer readers a theory that is capable of synthesising disciplines inherent to the composer's
work that have hitherto remained separate and independent, such as the additive synthesis specific to the study of electronic music and orchestration. Both activities are epistemologically founded on what I call in Spanish “La inteligencia del oído” (“The Intelligence of the Ear”), a title which, moreover, pays homage to Rudolf Arnheim's work The visual thinking, whose reading opened the way to my reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Mandolini, Université de Lille. Francia

Compositor, profesor emérito de la Universidad de Lille (Francia). Creador de la disciplina musicológica Heurística Musical y fundador del Estudio de Música Electrónica de la Universidad de Lille. Su formación musical y académica comprende los títulos de Profesor de Composición (Antiguo Conservatorio Beethoven de Buenos Aires, 1973), Kunstlerische Reifeprüfung (Musikhoschule Köln de Alemania, 1983), Doctorat d’Université (Universidad de París VIII, 1988) y Habilitaion à diriger des recherches (Universidad de París I Panthéon-Sorbonne, 1993). Es autor de los libros Langages en expansion. Réflexions critiques sur le style, le compositeur et l’ouvre (Tesis Doctoral, 1986-1987, Atelier National de réproduction de theses); Les divers miroirs: tentatives d’approche de la création musicale (Trabajo de Habilitación, 1992-1993, Atelier National de réproduction de theses); Heuristique Musicale, contributiouns pour une nouvelle discipline musicologique (Delatour, Francia, 2012) y Réflexions Critiques, l’heuristique musicale et les compositeurs (Editions Universitaires Européennes, Omnisciptum mbH & Co. KG, Sarrebruck, Alemania, 2013); además de numerosos artículos publicados en Estados Unidos, Francia, Alemania y Chile. Es miembro del CEAC (Centre d’Etudes des Arts Contemporains) de la Universidad de Lille. Junto a María Cristina Kasem es co-organizador del concurso anual de composición SIME y de la Semana Internacional de la Música Electroacústica. Ha sido galardonado con el Premio Magisterio del Concurso Internacional de Música Electroacústica de Bourges (2002) y el Gran Premio de las Artes de Lille (2013). Su música es interpretada regularmente
en los principales festivales internacionales de música contemporánea.

References

Arnheim, R. (1976). La Pensée visuelle. Traducido al francés par Claude Noël y Marc Le Cannu. Paris. Flammarion.

Bregman, A. (1991). « Timbre, orchestration, dissonance et organisation auditive ». En IRCAM, Le Timbre, Métaphore pour la Composition. Paris. Christian Bourgois éditeurs.

Chion, M. (1986). «La dissolution de la notion de timbre». Revue d’Analyse Musicale, 3: Le timbre: Forme, espace, écriture.

Court, J.-M. (2000). L’Orchestration dans les oeuvres symphoniques de Stravinsky. Tesis de doctorado. Universidad de Marseille-Aix-en-Provence.

Gieseler, W., Lombardi, L., Weyer, R.-D. (1985). Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle. Moeck.

Hoérée, A. (1976). « Orchestration ». En Dictionnaire Science de la Musique, vol. II. Paris. Bordas.

Kintzler, C. (dir.) (2002). Peinture et musique. Penser la vision, penser l’audition. Villeneuve d’Ascq. Presses Universitaires du Septentrion.

Leipp, E. (1976). Acoustique et musique. Paris. Editions Masson.

Piencikowski, R. (1991). «Fonction relative du timbre». En IRCAM, Le Timbre, Métaphore pour la Composition. Paris: Christian Bourgois éditeurs.

Risset, J.-C. (1991). «Timbre et synthèse de sons». En IRCAM, Le Timbre, Métaphore pour la Composition. Paris: Christian Bourgois éditeurs.

Published

09/25/2023

How to Cite

Mandolini, R. (2023). The intelligence of the ear. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 36(2), 13–32. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RIIM/article/view/4760

Issue

Section

Artículos