Julio Aagreras to Carlos Vega: Unpublished comments from the composer about the “cielo” from his Rapsodia sobre motivos criollos (ca. 1901) for guitar
Keywords:
Cielito, Cielo, Julio Sagreras, Carlos Vega, Argentine music for guitar, River Plate region's nineteenth-century tradicional musicAbstract
In his study about the cielito present in his book Las danzas populares argentinas (Vega, 2019 [1952]), Carlos Vega mentions the Argentine guitarist and composer Julio Salvador Sagreras (1879-1942) amongst the musicians who, during the late 19th century, employed the cielito, present in the Argentine popular memory, as a source of inspiration for their compositions. In his Rapsodia sobre motivos criollos, for guitar (published in 1900 or 1901), Sagreras introduces a cielito that, according to Vega, he had heard “a while back […], he did not remember where” (Vega, 2019 [1952]: 189). In this article we present the previously unavailable source from which Vega received this information, a handwritten document by Sagreras, available in the Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega” (UCA); we analyze the most significative points which emerge from its reading in the context of Vega’s studies on the cielito and we offer a diplomatic transcription of the text for its complete knowledge.
Downloads
References
Aretz, I. (29 de abril de 1951). La música del cielito. La Nación.
Aretz, I. (2003). Música y baile en las en la[s] campañas de los libertadores. Buenos Aires: inédito [Borrador corregido por la autora obrante en el Archivo de la Biblioteca de la Universidad Nacional de Tres de Febrero (Argentina). Consultado en: http://untref.edu.ar/icaatom/index.php/musica-y-bailesen-la-campana-de-los-libertadores;dc
Alais, J. (s/f). Cielo, variaciones para guitarra op. 2. Buenos Aires. F. Núñez y cia.
Ayestarán, L. (23 de mayo de 1948). El cielito. El Día, año XVII, No 801, Supl. dominical.
Ayestarán, L. (1949). La primitiva poesía gauchesca en el Uruguay (1812-1851). Revista del Instituto Nacional de Investigaciones y Archivos Literarios, Año 1, No 1. Montevideo. El siglo ilustrado, 201-432.
Lynch, V. R. (1925). Cancionero bonaerense. Reimpresión de La Provincia de Buenos Aires hasta la la definición de la cuestión capital de la República. Con introducción de Vicente Forte. Buenos Aires. Imprenta de la Universidad.
Mosca, J. (2020). Comentarios sobre el Capricho para pianoforte en forma de cielito de Juan Pedro Esnaola y algunas reflexiones en torno a la música del cielito en la primera mitad del siglo XIX. En Juan Pedro Esnaola, Capricho para pianoforte en forma de cielito. Edición, comentarios y notas: Julián Mosca, (ixlvii). Buenos Aires. Educa.
Mosca, J. (2022). Consideraciones sobre la identidad musical del cielito en los salones del Buenos Aires de la primera mitad del siglo XIX. Ars
Musica. Revista de Artes y Ciencias Musicales, 3. http://arsmusica.iimcv.org/articulo/consideraciones-sobre-la-identidad-musical-del-cielito-en-los-salones-del-buenos-aires-de-la-primera-mitaddel-siglo-xix/
Sagreras, J. A. s/f. Rapsodia sobre motivos criollos. Buenos Aires: F. Núñez.
Sagreras, J. A. (1939). “Para el distinguido musicólogo D. Carlos Vega”. Manuscrito autógrafo obrante en el Fondo Documental “Carlos Vega” del Archivo de Música Popular, Folklórica e Indígena del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, Facultad de Artes y Ciencias Musicales, Pontificia Universidad Católica Argentina “Santa María de los Buenos Aires”.
Vega, C. (2019 [1952]). Las danzas populares argentinas. Buenos Aires. Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, t. I.
Veniard, J. M. (2017). El complejo cielito: su música. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 31, 229-255.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Julián Mosca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.