Musical aesthetic approach to the compositional work of Ecuadorian Daniel Flores Días

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/riimcv.372.2023.45

Keywords:

composition, musical aesthetics, Daniel Flores, Kotama, runa music

Abstract

This work presents a musical aesthetic approach to the compositional work of Daniel Flores Días, as well as the influence of the Andean philosophy reflected in the music of Kotama. Data about his formation and stages are detailed to contextualize the person under study. The methodological framework is approached through a qualitative focusing with a narrative-biographical research method that, combined with the interview technique, becomes a primary source for the development of the research. In the results section, the analysis of the native musical elements and his proposal Runa Fractal 1.3 provide supplies to understand the
composer’s experimentation with avant-garde techniques, to finally arrive by way of conclusion at the identification of his compositional thought denominated by the composer as ‘non-western sound identity’.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verónica Fernanda Pardo Frías, Universidad Nacional de Loja. Ecuador

Doctoranda del área Musicología, en la Facultad de Artes y Ciencias Musicales de la Pontificia Universidad Católica Argentina. En el campo de la investigación científica ha participado de varios proyectos y ha escrito diferentes artículos y capítulos de libros relacionados con la pedagogía, la investigación musical, la musicología histórica, la estética musical y la etnomusicología. Ha sido ponente y moderadora en varios eventos académicos, en los que ha presentado avances y resultados de sus investigaciones. Es docente titular y directora de la carrera de Artes Musicales de la Universidad Nacional de Loja. Actualmente, se encuentra estudiando la vida musical
en la Catedral de Loja.

References

Estermann, J. (1998). Filosofía andina. Sabiduria indígena para un mundo nuevo. Quito. Abya Yala.

Flores Días, D. (2018). Sonoridades ancestrales en la comunidad de Kotama del Cantón Otavalo. Descripción y análisis técnico musical. Trabajo final de Máster en Investigación Musical. La Rioja (España). Universidad Internacional de La Rioja. https://www.researchgate.net/publication/333881025_Sonoridades_ancestrales_en_la_comunidad_de_Kotama_del_canton_Otavalo_Descripcion_y_analisis_tecnico_musical

Flores Días, D. (2020). Análisis de frecuencias de las flautas nativas de Kotama [ponencia]. Primer Encuentro Internacional de Etnomusicología “Universos Sonoros. Etnomusicologia, Memoria y Educación”. Guayaquil. Universidad de las Artes (Ecuador).

Saitta, C. (2004). El timbre como factor estructurante. En P. Cetta (coord.) et al. Altura, timbre, espacio. Cuadernos de Estudio Nº 5, pp. 37-41. Buenos Aires. EDUCA e Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”.

Universidad de los Andes. (05 de abril de 2019). ¿Es la minga indígena una herramienta política?. https://uniandes.edu.co/es/noticias/antropologia/es-la-minga-indigena-una-herramienta-politica

Wong Cruz, K. (2013). La música nacional. Identidad, mestizaje y migración en el Ecuador. Quito. Casa de la Cultura Ecuatoriana Benjamín Carrión

Published

04/09/2024

How to Cite

Pardo Frías, V. F. (2024). Musical aesthetic approach to the compositional work of Ecuadorian Daniel Flores Días. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 37(2), 45–65. https://doi.org/10.46553/riimcv.372.2023.45

Issue

Section

Artículos