Espejos (1967), by Juan Carlos Zorzi. An approach to its genesis, analysis and possible influences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/riimcv.38.1.2024.43

Keywords:

musical composition, Juan Carlos Zorzi, musical aesthetics, Goffredo Petrassi, musical analysis

Abstract

In 1965, with a scholarship from the Fondo Nacional de las Artes, Argentinian conductor and composer Juan Carlos Zorzi relocated to Italy to deepen the musical training he obtained in Argentina. After his European sojourn he produced three pieces: La sonrisa de Hiroshima, Ognuno sta solo, and Espejos, which was the launchpad to the development of what he called the “sistema de los espejos interválicos” (“interval mirrors’ system”). This article offers an overview of the genesis, musical analysis, and possible stylistic influences of Espejos as a way of accessing an initial theorization of his system, method which was a foundational part of Zorzi’s compositional language and a staple in most of his music production. Furthermore, because of the scarcity of biographical studies, we begin with a brief review of his career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricio Mátteri, Instituto de Investigación en Etnomusicología. Argentina

Licenciado en Dirección Orquestal graduado de la Facultad de Artes y Ciencias Musicales de la Universidad Católica Argentina con medalla de oro y mención de honor por mejor promedio. Actualmente, realiza el Doctorado en Música, área Musicología, en esta casa de estudios. Es docente-investigador del Instituto de Investigación en Etnomusicología (DGEART, GCBA), donde se desempeña como editor responsable de su Espacio de ediciones digitales, dedicado principalmente a partituras de música argentina. Ha trabajado junto a las orquestas Sinfónica Municipal de Avellaneda, Sinfónica y Banda Sinfónica de San Martín, Académica de Teatro Colón, Asociación de Profesores de la Orquesta Estable del Teatro Colón, Filarmónica de Mendoza y Sinfónica de la Universidad Nacional de Tucumán. Fue miembro investigador junior del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega” (FACM, UCA), en cuya revista ha publicado algunos artículos.

References

Arizaga, Rodolfo. Enciclopedia de la música argentina. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 1971.

Arizaga, Rodolfo y Pompeyo Camps. Historia de la música en Argentina. Buenos Aires: Ricordi Americana, 1990.

Cook, Nicholas y Anthony Pople (eds.). The Cambridge History of Twentieth-Century Music Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Donozo, Leandro. Diccionario bibliográfico de la música argentina (y de la música en Argentina). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2006.

García Acevedo, Mario. “Zorzi, Juan Carlos”. En Diccionario de la música española e hispanoamericana dirigido por Emilio Casares Rodicio, vol. 10, 1195. Madrid: SGAE, 2002.

García Morillo, Roberto. Estudios sobre música argentina. Buenos Aires: Ediciones Culturales Argentinas. 1984.

Gentilucci, Armando. Guía para escuchar la música contemporánea: De la primera vanguardia a la nueva música (H. García Robles, Trad.) Caracas: Monte Ávila Editores, 1977.

Gräter, Manfred. Guía de la música contemporánea. (J. L. de Delás, Trad.). Madrid: Taurus, 1966.

Griffiths, Paul. “Petrassi, Goffredo”. En Diccionario enciclopédico de la música, editado por Alison Latham, 1179. México: FCE, 2008.

Kurucz, Ladislao. Vademecum musical argentino. Buenos Aires: Vamuca, 1983.

MacDonald, Calum. “Petrassi and the Concerto Principle (II)”, Tempo 57, Nº 255(2003): 09-22. https://www.jstor.org/stable/3878954

Machlis, Joseph. Introducción a la música contemporánea. (L. Mamez, Trad.) Buenos Aires: Ediciones Marymar, 1975.

Messing, Scott. (1991). “Polemic as History: The Case of Neoclassicism”, The Journal of Musicology 9 Nº 4 (1991): 481-497. https://doi.org/10.2307/763872

Restagno, Enzo. “Petrassi, Goffredo”. En Grove Music Online, 2003. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21457

Roldán, Waldemar Axel. Diccionario de música y músicos. Buenos Aires: El Ateneo, 1996.

Salzman, Eric. Twentieth-Century Music: An Introduction, 2da ed. New Jersey: Prentice Hall, 1974.

Taruskin, Richard. “Review: Back to Whom? Neoclassicism as Ideology”, 19th-Century Music 16 Nº 3 (1993): 286-302. https://doi.org/10.2307/746396

Veniard, Juan María. Aproximación a la música académica argentina. Buenos Aires: EDUCA, 2000.

Veniard, Juan María. “Zorzi, Juan Carlos”. En Grove Music Online, 2001. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.49022

Published

08/20/2024

How to Cite

Mátteri, P. (2024). Espejos (1967), by Juan Carlos Zorzi. An approach to its genesis, analysis and possible influences. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 38(1), 43–73. https://doi.org/10.46553/riimcv.38.1.2024.43

Issue

Section

Artículos