Aldemaro Romero and his New Wave. Confluences and dialogues between traditional and popular urban music in Venezuela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/riimcv.38.1.2024.75

Keywords:

Aldemaro Romero, traditional Venezuelan music, urban popular music, New Wave

Abstract

Aldemaro Romero combined traditional Venezuelan music before 1968 with modern elements from foreign sources such as jazz and bossa nova to create the New Wave, an urban popular music produced and consumed in Venezuela in the late 1960s. This music was characterized by a powerful, novel, and unprecedented identity, capable of operating aesthetically and taxonomically on the triple musical level of movement, genre, and style. This triple musical convergence stands out for its current survival in Venezuelan urban popular music with traditional roots and its potential as a channel for dialogue with international music from both the popular and academic fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susana Riascos Aguirre, Universidad Internacional de la Rioja. España

Es Doctora en Música por la Pontificia Universidad Católica Argentina y Doctora en Educación por la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, de Venezuela. Completó sus estudios de grado como Licenciada en Música, en la Corporación Universitaria Adventista (UNAC), en Colombia. Es Directora-Creadora del Seminario Internacional de Capacitación Musical (SICAM) y Creadora-Coordinadora de la Línea de Investigación Educación Musical y Musicología (UPEL-IPRGR). Es miembro de la Sociedad Venezolana de Musicología y del Comité Editorial de Neuma. Revista de Musicología y Educación Musical, que publica la Universidad de Talca, en Chile. Ha presentado ponencias y conferencias a nivel nacional e internacional. Actualmente, se desempeña como profesora de postgrado en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR-España) y como docente de pregrado y postgrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-Venezuela).

References

AVINPRO (Asociación Venezolana de Intérpretes y Productores de Fonogramas). “Biografías “El Pavo Frank”, 2009. https://www.avinpro.com/biografias/elpavo-frank.asp.

Bacharach, Burt. “Original Sountracks. Orquesta de Burt Bacharach (Butch Cassidy/Soundtrack Version)”. 16 de agosto de 2014. https://www.youtube.com/watch?v=Jw_hee-7R_o

Bustindui, Jesús. Programa del 1er. Festival Mundial de Onda Nueva. El Mundo, 06 de diciembre de 1971.

Chirinos, Daniela. “Renny Ottolina: valenciano excepcional, venezolano trascendental”, 11 de diciembre de 2017.

Crespo, Pancho. “El jazz en Venezuela: trayectoria, presentía y proyección”, Cifra Nueva Nº 7, enero-junio (1998): 69-79.

Flores, Susana. “Música y adolescencia. La música popular actual como herramienta en la educación musical”. Tesis Doctoral, Facultad de Educación, Universidad Nacional de Educación a distancia UNED, 2008. https://www.injuve.es/sites/ default/files/9322-14.pdf

Friedman, Elisabeth. Unfinished Transitions: Women and the Gendered Development of Democracy in Venezuela, 1936-1996. Penn State University Press Editions, 2000.

González, Juan Pablo. “Hacia el estudio musicológico de la música popular latinoamericana”, Revista Musical Chilena, año XL, Nº 165 (1986): 59-84.

Hernández, Frank. El ritmo de la Onda Nueva. Método para batería. Caracas: Asociación Pro-Desarrollo del Músico Percusionista de Venezuela, 1997.

Marcano, Ángel. Fuga con… Aldemaro. Biografía musical. Caracas: Ediciones Nivaldo, 2001.

Negrín, Oscar. “Venezuela, años sesenta”, 2003. https://www.monografias.com/trabajos13/venezu/venezu.shtml

Pacanins, Federico. Conversaciones con Aldemaro Romero. Fundación para la Cultura Urbana, 2006.

Pérez, Jesús. “Los festivales de Onda Nueva”. Blogspot Música Popular de Venezuela, 08 de enero de 2008. http://musicapopulardevenezuela.blogspot.com/2008/01/losfestivales-de-onda-nueva.html

Perozo, Humberto. “Aretha Franklin y su visita a Venezuela hace 50 años”, Panorama, 01 de septiembre de 2018.

Riascos Aguirre, Susana. “La Onda Nueva de Aldemaro Romero: reinterpretación y popularización de la música tradicional venezolana (1968-1976)”. Tesis Doctoral, Facultad de Artes y Ciencias Musicales, Pontificia Universidad Católica Argentina, 2019.

Serrano, Jorge. “Expresiones musicales venezolanas. Tres micros radiofónicos”. Trabajo de Licenciatura en Comunicación Social, Universidad Central de Venezuela (UCV). Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Comunicación Social, 2009.

Suárez, Antonio. “Ubicación Histórica y Relación. Estudio de un Caso: El Rock y su influencia en Venezuela, 1964-1986”. Tesis de grado, Escuela de Historia, Universidad Central de Venezuela (UCV), 2003.

Valencia Hernández, Esneider; López, Gustavo y Lorena Ríos. “Confluencias de músicas populares y tradicionales en la obra de cámara de Aldemaro Romero Zerpa”, Pensamiento, Palabra y Obra Nº 19 (2018): 08-25.

Villar, Luis de. “Entrevista a Álvaro Paiba”, Panorama, 01 de diciembre de 2015. https://medios123aldia.wordpress.com/2013/09/11/en-onda-conaldemaro-tributo-al-mas-universal-de-los-musicos-venezolanos/

Weyler, Javier. “La historia del rock en Venezuela”. Universidad Católica “Andrés Bello”, Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Comunicación Social. Mención Audiovisual, 1997.

Zamora, Gustavo. “La Onda Nueva en México”, 12 de abril de 2009.

Published

08/20/2024

How to Cite

Riascos Aguirre, S. (2024). Aldemaro Romero and his New Wave. Confluences and dialogues between traditional and popular urban music in Venezuela. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 38(1), 75–102. https://doi.org/10.46553/riimcv.38.1.2024.75

Issue

Section

Artículos