Nicht vs. Sondern. The beethovenian dilemma and the Anthem of Europe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/riimcv.38.1.2024.103

Keywords:

Beethoven, Ninth Symphony, European Anthem, universal brotherhood

Abstract

This article proposes one more solution to solve the dilemma posed by Beethoven in his Ninth Symphony, through the words he added to Schiller's text: “O Freunde, nicht diese Töne! Sondern lasst uns angenehmere anstimmen, und freudenvollere”. It outlines the trajectory followed by Pan-europeanism from the Vienna Congress until the adoption of the Freudetheme as the European Anthem as well as it analyzes other pieces of the symphony that appeal to universal brotherhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Scarabino, Pontificia Universidad Católica Argentina. Argentina

Profesor Nacional de Música (Universidad Nacional de Rosario) y Master of Arts in Music Theory (Eastman School of Music, Universidad de Rochester, N.Y., Estados Unidos). Se desempeñó como Profesor Titular Ordinario de Dirección Orquestal en la Universidad Nacional de La Plata y en la Pontificia Universidad Católica Argentina, de la que es Profesor Consulto. Ha sido director de las orquestas sinfónicas Municipal de Mar del Plata, de la Universidad Nacional de Cuyo y Académica del Teatro Colón. Docente invitado por las universidades de Concepción (Chile), federales de Rio de Janeiro y Minas Gerais (Brasil), Penn State, Illinois State y South Carolina (U.S.A.). Ha sido Decano de la Facultad de Artes y Diseño (Universidad Nacional de Cuyo) y de la Facultad de Artes y Ciencias Musicales (Pontificia Universidad Católica Argentina “Santa María de los Buenos Aires”) y Director del Instituto Superior de Arte del Teatro Colón. Es Miembro de Número de la Academia Nacional de Bellas Artes y de la Academia Argentina de Ceremonial. Es autor de artículos, libros y capítulos de libros publicados en Argentina, Brasil y Estados Unidos.

References

Adonnino, Pietro. (Presidente). “A People's Europe. Reports from the ad hoc Committee”. Bulletin of the European Communities Supplement 7/85. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 1985. https://www.cvce.eu/en/obj/report_by_the_committee_on_a_people_s_europe_submitted_to_the_milan_european_council_milan_28_and_29_june_1985-en-b6f17ee2-da21-4013-9573-c2b159f86ff5.html

Buch, Esteban. La novena de Beethoven. Historia política del himno europeo (traducción de Juan Gabriel López Guix). Barcelona: El Acantilado, 2001.

Clark, Caryl. “Forging Identity: Beethoven's ‘Ode’ as European Anthem”, Critical Inquiry, Vol. 23, Nº 4 (1997): 789-807. https://www.jstor.org/stable/1344049

Crespo, Enrique Barón. “The European Union, weaver of peace”, Rivista di Studi Politici Internazionali, vol. 81, Nº 1 (321) (2014): 87-94. http://www.jstor.org/stable/43580585

Fornäs, Johan. Signifying Europe. Bristol y Chicago: Intellect, 2012. https://doi.org/10.2307/j.ctv9hj915.10

Haggin, Bernard H. Conversations with Toscanini. Garden City: Doubleday & Company, Inc., 1959.

Hatten, Robert. Musical Meaning in Beethoven. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 1994.

Hinton, Stephen. “Not Which Tones? The Crux of Beethoven’s Ninth”, Nineteenth-Century Music, Vol. 22, N° 1 (1998): 61-77. https://doi.org/10.2307/746792

Larcher, Aloïs. Le Drapeau de l'Europe et L'Hymne Européen. La genèse de deux symboles. Strasbourg : Conseil de l'Europe, 1995. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168069fae9

Mann, Alfred, “Beethoven’s Contrapuntal Studies with Haydn”, The Musical Quarterly, Vol. 56, N° 4 (1970): 711-726.

Markevitch, Igor. Neuvième Symphonie ré mineur Op125. Luynes: Éditions Van de Velde, 1985.

Nicholls, David. “Richard Cobden and the International Peace Congress Movement, 1848-1853”, Journal of British Studies, Vol. 30, N° 4 (1991): 351-376. http://www.jstor.org/stable/175753

Scarabino, Guillermo. “El agrupamiento de compases. Contribución al estudio de sus fundamentos y aplicaciones”, Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, año XII, Nº 12 (1992): 29-68. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/1333

Scarabino, Guillermo. “Beethoven, sus composiciones políticas, el Ceremonial y la Unión Europea”, Ceremonial, Nº 6 (2021): 99-122. http://www.aaceremonial.com.ar/ pubDigital-VI.html

Schubart, Christian F. D. Ideen zu einer Ästhetik der Tonkunst. Wien: J. V. Degen, 1806. https://vmirror.imslp.org/files/imglnks/usimg/1/14/IMSLP558378-PMLP899800-schubart_Ideen_zu_einer_%C3%84sthetik_der_Tonkunst_1806.pdf

Schuman, Fredrick L. “The Council of Europe”, The American Political Science Review, Vol. 45, Nº 3 (1951): 724-770. https://www.jstor.org/stable/1951161

Swarowsky, Hans. Dirección de orquesta. Defensa de la obra (traducción de Miguel A. Gómez Martínez). Madrid: Real Musical, 1989.

Teasdale, Anthony y Timothy Bainbridge. “Adonnino Committee”. The Penguin Companion to European Union. 01 de octubre de 2012. https://penguincompaniontoeu.com/additional_entries/adonninocommittee/

Voss, Dirk Hermann. “Hasta aquí y más allá: el largo camino hacia la paneuropa”. Paneuropa Union Deutschland e.V. 13 de mayo de 2019. https://paneuropa.org/bis-hierherund-%20weiter-der-lange-weg-nach-paneuropa_id119

Published

08/20/2024

How to Cite

Scarabino, G. (2024). Nicht vs. Sondern. The beethovenian dilemma and the Anthem of Europe. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 38(1), 103–123. https://doi.org/10.46553/riimcv.38.1.2024.103

Issue

Section

Artículos