Los compositores de Santa Capilla en los Festivales de Música de Caracas
Keywords:
20th Century Latin American music, Venezuelan composers, Music Festivals of Caracas, Vicente Emilio Sojo, School of Santa Capilla, Iannis IoannidisAbstract
Composers, promoters and musical critics agree in asserting that the academic music of the Latin American creators of the new generations has little diffusion. This article allows to determine how true this affirmation is for Venezuela, focusing on a case study: Caracas between 1950 and 1970, period in which the Music Festivals of Caracas were held. We analyzed how the production of the young composers of the moment, students of the composition chair of the School "José Ángel Lamas" (School of Santa Capilla by its location), was present in those festivals that, given its trajectory, the quality of the participants and their profile, were considered a fundamental reference for Venezuela and the Latin American continent in the field of contemporary music.
Downloads
References
Astor, Miguel. 2008. Los ojos de Sojo: El conflicto entre nacionalismo y modernidad en los festivales de música de Caracas (1954-1966). Tesis Doctoral. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Bernáez, María Teresa y T. Custodio 1994. El Orfeón Lamas, una aproximación a su historia. Análisis de su archivo privado. Tesis. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Calzavara, Alberto 1980. Trayectoria cincuentenaria de la Orquesta Sinfónica Venezuela, 1930-1980. Caracas: Imprenta Municipal.
Carpentier, Alejo. 1987. Festivales y Concursos, Balance del Festival (I)” En: Obras completas de Alejo Carpentier Vol. X, Ese músico que llevo dentro. México: Siglo XXI editores. pp. 469-471.
Carpentier, Alejo. 1987. Festivales y Concursos, Los Festivales de Caracas. En: Obras completas de Alejo Carpentier Vol. X, Ese músico que llevo dentro. México: Siglo XXI editores. pp. 453-454.
Carpentier, Alejo. 1987. Festivales y Concursos, El concurso de Caracas. En: Obras completas de Alejo Carpentier Vol. X, Ese músico que llevo dentro. México: Siglo XXI editores. pp. 457-458.
Carpentier, Alejo. 1987. Festivales y Concurso, Se cerró el concurso. En: Obras completas de Alejo Carpentier Vol. X, Ese músico que llevo dentro. México: Siglo XXI editores. pp. 460-461.
Carpentier, Alejo. 1987. Festivales y concursos, El primer concierto del festival. En: Obras completas de Alejo Carpentier Vol. X, Ese músico que llevo dentro México: Siglo XXI editores. pp. 478-480.
Chacón, Roberto (1993). La Escuela de Composición de Yannis Ioannidis. En: Revista Musical de Venezuela, Año XIV, No. 32-33 Caracas: Fundación Vicente Emilio Sojo. pp. 91-110.
“Comité Nacional de Música de Venezuela” En: Revista Clave Abril de 1957. pp. 7-8.
García, Zaira (2008). La enseñanza de la composición en Venezuela, antes, durante y después de Sojo. En Akademus, Vol. 10, N° 2. Caracas: Universidad Central de Venezuela. pp. 49-66.
Guido, Walter (1997). Interignorancia musical en América Latina. En Isabel. Aretz, América Latina en su Música. México: Siglo XXI editores y UNESCO. pp. 286-301.
Kusnir, Eduardo (1998). Composición de música electroacústica en Venezuela. En: Enciclopedia de la música en Venezuela, Vol. I. Caracas. Fundación Bigott. pp. 396-397.
Lavista, Mario (1990). Extraído del programa de mano del IV Festival Latinoamericano de Música. Caracas.
Palacios, Inocente (1990). Palabras del Dr. Inocente Palacios. En: Programa de Mano IV Festival Latinoamericano de Música. Caracas: Oficina de promocion y desarrollo Orquesta Nacional Juvenil de Venezuela.
Palacios, Mariantonia (1990). Semblanza de Cristina Assai. En: Papel Musical, Revista de las Juventudes Musicales de Venezuela, No. 6. Caracas, noviembre y diciembre, pp.8-9.
Posada, Andrés (2005). La proyección de la nueva música en América Latina: globalización y periferia. En Artes, la Revista, N° 9. Medellín: Universidad de Antioquia. pp. 15-28.
Peñín, José (1998). Festivales. En Enciclopedia de la Música en Venezuela. Caracas. Vol. 2, Fundación Bigott. pp.586.
Peñín, José y Walter Guido (1998). Otros Festivales, En: Enciclopedia de la música en Venezuela. Vol II, Caracas: Fundación Bigott, pp. 595-496.
Ramos, Graciela e I. Palacios (1998) Festivales de Música Latinoamericana de Caracas. En: Enciclopedia de la Música en Venezuela, Vol. 2, Caracas: Fundación Bigott. pp. 587-593.
Restrepo, Silvia (2011). Difusión de la producción musical de los egresados de las cátedras de composición en Caracas (1988-2008). Tesis de Maestría. Caracas: Universidad Simón Bolívar.
Sans, Juan Francisco (1990) Historia de las Juventudes Musicales en Venezuela. En: Papel Musical, Revista de Juventudes Musicales de Venezuela, No. 6. Caracas, noviembre- diciembre. p. 4-7.
Sans, Juan Francisco (1998). Composición, Estilo de. En: Enciclopedia de la Música en Venezuela. 2 vol. Caracas: Fundación Bigott. pp. 397-402.
Segnini S. Rodrigo (1994). Comprender la música electroacústica y su expresión en Venezuela. Tesis de Licenciatura en Artes Mención Música. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Tortolero, Numa (1996). Sonido que es imagen...Imagen que es historia. Iconografía de compositores venezolanos y los instrumentos musicales. Caracas: Ed. Fundación Vicente Emilio Sojo.
Valcárcel, Edgar (1990). Programa de mano del IV Festival Latinoamericano de Música. Caracas.
Frías, Carlos Eduardo. Juan Vicente Lecuna, creador de música folklórica. Consultado en junio 2019 desde: http://jvlecuna.zoomblog.com/archivo/2006/10/28/juan-Vicente-Lecuna-creador-de-musica-.html.
Generación del 28. En Wikipedia la Enciclopedia libre. Extraído el 28 de octubre de 2010, desde: http://es.wikipedia.org/wiki/Generaci%C3%B3n_del_28
La concha acústica. Extraído el 24 de marzo de 2009 desde la página web): Alcaldía de Baruta. http://www.baruta.gov.ve/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=823
Mell Powell. Extraído el 9 de marzo de 2009 desde: http://www.schirmer.com/default.aspx?TabId=2419&State_2872=2&ComposerId_2872=1243
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Silvia Restrepo, Mariantonia Palacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.