Cortes sonoros: músicas, apropiaciones, contextos

Authors

  • Raúl Minsburg Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina

Keywords:

sound, referentialiy, quote, appropiation

Abstract

Sampling is very popular amongst commercial music, although it is also present in electroacoustic or acousmatic music as well as soundscapes, radio-art, sound-art and other non-musical media from radio transmissions and television like speeches, advertisements, and others. Artistic expressions like collage, meta collage, appropriation, intervention, plunderphonic, remix, parody, allusion and paraphrasing have become part of the landscape of contemporary artistic creation; they usually have ambiguous boundaries but without being a problem for the musicians/composers. It’s safe to say, without a doubt, that sampling, or sampling culture, is one of the most innovative and active movements of the last decades. But what are its origins? Under which circumstances did we began to consider using previously recorded and distinguishable pieces? Why does a creator/composer chooses to use a pre-recorded musical fragment, and what does it mean for the listener?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raúl Minsburg, Universidad Nacional de Tres de Febrero. Argentina

Compositor e investigador. Ha obtenido diversos premios nacionales e internacionales. Dirige la Especialización en Arte Sonoro de la Universidad Nacional de Tres de Febrero donde se desempeña como docente y director de investigación. Profesor en la Universidad Nacional de Lanús. Miembro fundador de la Red de Arte Sonoro Latinoamericano y coordinador del Festival/Ciclo “Bahía (IN) Sonora” realizado en la ciudad de Bahía Blanca. Sus obras fueron presentadas en conciertos y festivales de la Argentina y del exterior y están incluidas en ediciones colectivas así como en su disco monográfico “Entre Sueños”. Es autor de trabajos publicados en libros y en diversos medios culturales y académicos.

References

Beltramino Fabián y Raúl Minsburg (2006) La cita en la música electroacústica, Revista Argentina de Musicología. Buenos Aires, Asociación Argentina de Musicología, 2006, pp. 45 - 60.

Buch Esteban (2007) L’avant-garde musicale à Buenos Aires: Paz contra Ginastera, Circuit, Volume 17, Numéro 2, 2007, pp. 11–33. Disponible en http://id.erudit.org/iderudit/016836ar. Acceso: 11 de Noviembre de 2018.

Castañeira de Dios José Luis y otros (2011) La música en el Di Tella: resonancias de la modernidad. Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación.

Corrado Omar (2010) Música y modernidad en Buenos Aires (1920-1940). Buenos Aires: Gourmet Musical.

Emmerson Simon (1985) Relation of language to materials, en Simon Emmerson (comp.) The language of electroacoustic music, Londres, Macmillan Press.

Ferrari Luc (2009) Texto del CD L’ oeuvre electronique, INA – GRM, París.

Harrison Jonty (2000) Texto del booklet del CD Évidence matérielle, Empreintes DIGITALes IMED 0052, Montreal. Disponible en

https://electrocd.com/en/album/2312/Jonty_Harrison/%C3%89vidence_mat%C3%A9rielle Acceso Junio 2019

Kröpfl Francisco (1973) Prólogo a la edición castellana, Eimert et al. ¿Qué es la música electrónica? Buenos Aires: Nueva Visión.

Minsburg Raúl (2018) Entre música y músicas: la cita en la acusmática, Revista Estudios curatoriales [online], Nro. 6. Disponible en

http://untref.edu.ar/rec/num6_dossier_4.php Acceso Octubre 2019.

Paz Juan Carlos (1971) Introducción a la música de nuestro tiempo. Buenos Aires: Sudamericana.

Polansky Larry (1984) The early Works of James Tenney, Sounding 13: the music of James Tenney. Sounding Press, Santa Fe, EE.UU.

Teruggi Daniel (2007) Technology and musique concrète: the technical developments of the Groupe de Recherches Musicales and their implication in musical composition, Organised Sound, Volume 12, Issue 3, pp. 213-231, Cambridge University Press.

Truax Barry (2002), Genres and Techniques of Soundscape Composition as Developed at Simon Fraser University, (disponible en: https://www.sfu.ca/~truax/OS5.html, acceso en junio de 2018). Publicado también en Organised Sound, Nª 7 (1), pp 5-14, 2002.

Schaeffer Pierre (2012) In search of a concrete music. University of California Press. Berkeley Los Angeles London.

Published

11/25/2021

How to Cite

Minsburg, R. (2021). Cortes sonoros: músicas, apropiaciones, contextos. Cuadernos De Análisis Y Debate Sobre Músicas Latinoamericanas Contemporáneas, (3), 8–22. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/mlc/article/view/4832

Issue

Section

Articles