Percepción de la educación musical del siglo XXI: un acercamiento fenomenológico a las visiones de docentes universitarios latinoamericanos
Keywords:
university music education, Latin American studies, hidden curriculumAbstract
This work exposes some of the common educational challenges in the Latin American university music education of the XXI century, which were recognized by two researchers from Argentina and Mexico in a qualitative exploratory study that included debates, seminars and the application of questionnaires to eight university professors who work in different contexts of Argentina, Brazil, Mexico and Panama. It was found that, despite the marked differences in their work spaces and sociocultural conditions, the perception of current educational needs are very similar, so that current educational practice is moving, within the framework of a hidden curriculum, towards training skills not declared in the formal curriculum.
Downloads
References
Aguirre-Lora, M. E. (2005). Mares y puertos. Navegar en aguas de la modernidad. IISUE Universidad Nacional Autónoma de México.
Bunge, M. (1999). Buscar la filosofía en las ciencias sociales. Ciudad de México: Siglo XXI.
Carbajal Vaca, I. S. (2019). Intencionalidades pedagógicas en la Primera escuela para piano de Fritz Emonts: activaciones semióticas en la pluriculturalidad. Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Carbajal Vaca, I. S. (2020). Implicaciones metodológicas en la historia presente de la educación musical de nivel superior en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior. IISUE/ UNAM. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries
Carbajal-Vaca, I. S., & Capistrán-Gracia, R. W. (2018). El Coloquio de Educación Musical a Nivel Superior del Departamento de Música de la UAA a cinco años de su fundación. DOCERE Revista del Departamento de Formación y Actualización Docente, 9(19), 10–12. https://revistas.uaa.mx/index.php/docere/issue/view/docere19
Carbajal-Vaca, I. S., Correa-Ortega, J. P., & Capistrán Gracia, R. W. (2017). Historia reciente de la educación musical de nivel superior en México. Un acercamiento a los retos curriculares de la Licenciatura en Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Memoria electrónica del XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa.3, 1–11. COMIE. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0351.pdf
CNP (2010). Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas. Provincia de Santa Fe, Argentina. https://www.santafe.gov.ar/index.php/web/content/view/full/111720/(subtema)/93664
DECRN (2010) Dirección de estadística y censos de Río Negro. Argentina. https://estadisticaycensos.rionegro.gov.ar/
Estrada-Rodríguez, L.-A. (2001). Las actividades de los docentes intérpretes e investigadores de la música y su relación con el acervo musical universal.
Cuadernos Interamericanos de Investigación en Educación Musical 1(1). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 19-34. http://revistas.unam.mx/index.php/cem/article/view/7307/6802
Expansión (2018). Panamá Economía y Demografía. Datos macro.com. https://datosmacro.expansion.com/paises/panama
FAD (2020). Facultad de Artes y Diseño. Universidad Nacional de Cuyo. Argentina. http://fad.uncuyo.edu.ar/
García-Canclini, N. (1989). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.
GER. (2015). EnGlossary of Education Reform. https://www.edglossary.org/curriculum/
Gil-Corredor, A. (2017). Entre lo culto y lo popular: reconfiguración de lo sensible. En: Artes, 5(2), pp.16-25. https://cuid.unicach.mx/revistas/index.php/artes/article/view/528
Gimeno-Sacristán, J. (2010). ¿Qué significa el currículum? Sinéctica, 34, 11–43. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-
X2010000100009&lng=es&tlng=es.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje: PAIDÓS.
Goetz, J. P., & LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.
Hanley, B., y Montgomery, J. (2005). Challenges to Music Educatior: Curriculum Reconceptualized. Music Educators Journal, 91(4), 17-20. www.jstor.org/stable/3400153
Herrera Nuño, E. (2020), Líder Empresarial, 2 de enero.https://www.liderempresarial.com/2020-cuantos-somos-en-aguascalientes/
ISM (2020).Instituto Superior de Música. Universidad Nacional del Litoral. Argentina. http://www.ism.unl.edu.ar/pages/institucional/historia.php
IUPA (2020). Oferta Académica.Instituto Universitario Patagónico de las Artes. http://iupa.edu.ar/sitio/carreras/
Klingman, M. (2017). La noción de cultura popular: Interés de los debates entre los 80 y 90 del siglo XX para reflexionar sobre la contemporaneidad. En: Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, 12 (22) https://doi.org/10.14483/21450706.12359
MEIE (2010). Ministerio de Economía, Infraestructura y Energía. Dirección de estadísticas e investigaciones económicas. Gobierno de la Provincia de Mendoza, Argentina. http://www.deie.mendoza.gov.ar/#!/mendoza-en-datos
Pérez Vega, (2020). Jalisco tiene 8 millones 368 mil habitantes; tasa de fecundidad en 2020 será de 2.05 hijos por mujer. Crónica Jalisco. 13 de enero. https://www.cronicajalisco.com/notasjalisco_tiene_8_millones_368_mil_habitantes_tasa_de_fecundidad_en_2020_sera_de_205_hijos_por_mujer-97230-2020
Prefeitura do Recife (2020). Brasil. http://www2.recife.pe.gov.br/servicos/turista
Soto-Gamboa, A. (2004). Historia del presente: Estado de la cuestión y conceptualización. Historia Actual, 3, 101–116. https://www.historiaactual.
org/Publicaciones/index.php/hao/article/view/34
UAA (2017). Plan de estudios. Licenciatura en Música. Centro de las Artes y la Cultura. Universidad Autónoma de Aguascalientes.
México.https://www.uaa.mx/portal/wp-content/uploads/2018/04/lic_en_musica-2.pdf
UAA (2020). Población Estudiantil enero-junio. Departamento de Estadística Institucional. Dirección General de Planeación y Dearrollo.
Universidad Autónoma de Aguascalientes. México. http://dei.dgpd.uaa.mx/estudios/docs/Población%20Estudiantil%20EJ20.pdf
UdeG (2019). Control Escolar. Plan de estudios por carrera. Universidad de Guadalajara. México. http://cuaad.udg.mx/?q=control-escolar-plan-de-estudiosmusica
UdeG (2020). Nuestra Universidad. Presentación. Universidad de Guadalajara. México. http://www.udg.mx/es/nuestra/presentacion
UFPE (2020). Universidad Federal de Pernambuco. Brasil. https://www.ufpe.br/
UNL (2020). Universidad Nacional del Litoral. Argentina. https://www.unl.edu.ar/institucional/institucional/infraestructura/
UG (2020). Universidad de Guanajuato. México https://www.ugto.mx
UP (2020). Departamento de Música.Universidad de Panamá. Panamá. https://facbellasartes.up.ac.pa/node/30
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Irma Susana Carbajal Vaca, Alejandra Sáez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.