First performances in Buenos Aires of Ludwing van Beethoven's Sonata N° 29, Op. 106, Hammerklavier
Keywords:
José Vianna da Motta, Ernesto Drangosch, Franz Liszt, Interpretative tradition, Periodical PressAbstract
José Vianna da Motta was, as far as we know, the first pianist to perform L. van Beethoven's Sonata No. 29 in public in Buenos Aires (1898). Ernesto Drangosch was the first Argentinian pianist to give a public performance of the Sonata No. 29 in this city (1916). Both had a training that referred to Franz Liszt, the first performer of the work. The latter circumstance, and the Hungarian pianist's interest in Beethoven's music, made him the starting point of an interpretative tradition. In this article I have inquired about the characteristics of Lisztian interpretation of the Sonata No. 29 and about the presence of these characteristics in the performances referred to. According to the reviews consulted, I could affirm that, more or less directly, the Lisztian performance tradition was evident in each case.
Downloads
References
Adorno, T. (2008). Escritos musicales IV. Madrid. Akal.
Berlioz, H. (1836). Liszt. Revue et Gazette Musicale de Paris, N° 24, 198-200. Versión electrónica: https://books.google.com.ar/books?id=SL5CAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false [Fecha de último acceso: 22-05-2023].
Cidrais, M. F. (1988). Viana da Mota, José (Vianna da Motta). En Alberto Basso, Dizionario Enciclopedico Universale della Musica e dei Musicisti. Le biografie, Volume ottavo, 222- 223. Torino. UTET.
De la Guardia, E. (1957). Las sonatas para piano de Beethoven. Historia y análisis (segunda edición). Buenos Aires. Ricordi Americana.
García Muñoz, C. y Mondolo. A M. (1999). Drangosch, Ernesto. En Emilio Casares Rodicio (dir.), Diccionario de la música española e hispanoamericana, Vol. IV. Madrid. SGAE.
Lam, B. (1985). Sonatas para piano de Beethoven. En Denis Matthews, Historia de la música clásica, Parte IV, Beethoven y Schubert, 1-173. Madrid. Planeta.
Liszt, F. (1894). Letters, Vol II, collected and edited by La Mara. Translated by Constance Bache. New York. Charles Scribner’s Sons.
Mansilla, S. L. (2010). La primera integral de las 32 Sonatas de Beethoven en Buenos Aires. Aportes documentales para una historia de la enseñanza del piano en la Argentina. En Dora de Marinis (comp.). Actas del Congreso Internacional de Piano, La música latinoamericana para piano. Buenos Aires. DAMUS-UNA y UNCUYO.
Newman, W. S. (1972). Liszt’s Interpreting of Beethoven’s Piano Sonatas, The Musical Quarterly, Vol 58 N° 2, 185-209. Versión electrónica, publicada por la Oxford University Press: https://www.jstor.org/stable/741302. [Fecha de último acceso: 22-10-2022].
Ramann, L. (1882). Franz Liszt, translated by Miss. E Cowdery. London. W. H. Allen & CO.
Riezler, W. (1982). Beethoven (quarta edizione), traduzione dal tedesco di Oddo Piero Bertini. Milano. Rusconi Libri S.p.A.
Subotnik, R. (2009). El diagnóstico de Adorno del estilo tardío de Beethoven: síntoma precoz de una condición fatal, Revista del Instituto Superior de Música. Universidad Nacional del Litoral, Nº 12, 53-93. (trad. Sandra de la Fuente).
Turchetta, E. (2015a). Las visitas de un 'lisztiano' a Buenos Aires: José Vianna da Motta, una síntesis de las actividades pianísticas de 1897, 1898 y 1899, 4' 33”. Revista On Line de Investigación Musical, N° 15, 71-77. Disponible en: 2019-una-ms-contenido-revista433-15.pdf [Fecha de último acceso: 21- 12-2021].
Turchetta, E. (2015b). La primera ejecución en Buenos Aires del Concierto para piano y orquesta en mi b de Franz Liszt, 4' 33”. Revista On Line de Investigación Musical, N° 15, 78-85. Disponible en: 2019-una-ms-contenido-revista433- 15.pdf [Fecha de último acceso: 21-12-2021].
Turchetta, E. (2016). Más sobre la primera audición en Buenos Aires del Concierto en mi b para piano y orquesta de Franz Liszt. 4' 33”. Revista On Line de Investigación Musical, N° 17, 25-30. Disponible en: https://assets.una.edu.ar/files/file/artes-musicales/2019/2019-una-mscontenido- revista433-17.pdf [Fecha de último acceso: 14-06-2023].
Vianna da Motta, J. (1947). Música e Músicos Alemaes, Vol I. Coimbra. Coimbra Editora.
Vianna da Motta, J. (1911). Liszt como maestro. Un esbozo de José Vianna da Motta. Publicado como Apéndice B en Wilhelm Jerger, Las masterclass de piano de Franz Liszt, 1884-1886: diario de notas de August Göllerich, traducido, editado y ampliado por Louis Zimdars (2010). Bloomington-Indianápolis. Indiana University Press.
Vianna da Motta, J. (1896). Nachtrag zu Studien bei Hans von Bülow von Theodor Pfeifer. Berlín und Leipzig. Verlag von Friedrich Luckhardt. Versión electrónica: https://archive.org/stream/nachtragzustudi00pfeigoog/nachtragzustudi0 0pfeigoog_djvu.txt [Fecha de último acceso: 03-10-2022].
Von Bülow, H. (1871). Sonate Op. 106 B. dur von Ludwig van Beethoven- Kritischer Und Instructiver Ausgabe Mit Erlaütenrnden Anmerkungen Für Leherende Und Lernende. Stuttgart. J. G. Cotta’schen Buchhandlung.
Von Lenz, W. (1852). Beethoven et ses trois styles, Tome second. San Petersburgo. Chez Bernard.
Weber, J. I. (2016). Modelos de interacción de las culturas en las publicaciones artístico-culturales italianas de Buenos Aires [1890-1910]. Tesis doctoral en Historia y Teoría de las Artes. Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Emiliano Turcheta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.