Introduction to formal analysis of Ginastera’s ‘objective nationalism’ symphonic works

Authors

  • Pablo Bonacci Universidad Católica de Salta. Argentina

Keywords:

Ginastera, objective nationalism, musical analysis, musical form

Abstract

This article, part of a research project at UCASAL, is devoted to the analysis of works from Alberto Ginastera’s nationalist period, such as the ballet suite Panambí, dances of the ballet Estancia op. 8a, Obertura para el “Fausto” Criollo op. 9 and Ollantay op.17. After presenting a general description of each piece and reviewing relevant background information, the central focus lies in the musical analysis of the scores. The objective is to clarify the structure and order of the compositions through a form analysis of the themes in each movement and work, as well as the study of rhythmic groups. The purpose is to provide interpretative tools and a deeper understanding of these pieces for performers and others interested in the nationalist phase of Ginastera's work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Bonacci, Universidad Católica de Salta. Argentina

Pablo Bonacci es director de orquesta egresado de la Facultad de Artes y Ciencias Musicales de la Pontificia Universidad Católica Argentina “Santa María de los Buenos Aires”. Posee un Máster Universitario en Investigación Musical de la Universidad Internacional de La Rioja (España). Realizó cursos de dirección orquestal con Xavier Puig (España), Jordi Mora (España), Eduardo Browne (Chile), Arturo Diemecke (Mexico), Jorge Lhez (Salta). Actualmente se desempeña como Coordinador de Extensión y Responsable de Investigación de la Escuela Universitaria de Música de la UCASAL (Universidad Católica de Salta).

References

Dellmans, G. (2016). Fausto, Anastasio, Fierro, y otros. Un homenaje Sinfónico a Alberto Ginastera (1916-2016). Disponible en https://emtempranos.com.ar/publicacion/fausto-anastasio-fierro-yotros-un-homenajesinfonico-a-alberto-ginastera-1916-2016/

Ginastera, A. (1951). Obertura para el “Fausto” Criollo. Barry Editorial.

Ginastera, A. (1958). Danzas del Ballet “Estancia”. Barry Editorial.

Ginastera, A. (1964). Suite del ballet “Panambí”. Barry Editorial.

Ginastera, A.(1964b). Ollantay. Barry Editorial.

López González, L. (2012). Danzas del Ballet “Estancia” op. 8a Alberto Ginastera. Un acercamiento a la obra. Doctoral dissertation. Universidad EAFIT.

Lovern, K. (2015). The musical language of Alberto Ginastera’s Panambí and the influence of Claude Debussy’s La Mer and Igor Stravinsky’s Le Sacre du Printemps. Master of Arts (Music Theory), University of North Texas.

Manso, C. (2006). Juan José Castro. De los Cuatro vientos.

Scarabino, G. (1992). El agrupamiento de compases: contribución al estudio de sus fundamentos y aplicaciones. Revista del Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega, 12(12). Disponible en:n https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/1333/1/agrupamie

nto-compases-contribucion-estudio.pdf.

Scarabino, G. (2022). Alberto Ginastera: técnicas y estilo: 1935-1954. Buenos Aires. Educa.

Disponible en: https://www.iimcv.org/docs/ebooks/ebook_10.pdf

Schwartz-Kates, D. (2002). Alberto Ginastera, Argentine Cultural Construction, and the Gauchesco Tradition. The Musical Quarterly, 86(2).

Signorelli, M. (24 de septiembre de 2016). Imágenes gauchescas en las representaciones coreográficas de Estancia de Alberto Ginastera. Exposición presentada en el marco del Mes Ginastera. Conservatorio de Música “Gilardo Gilardi” de La Plata.

Sottile, A. (2016). La práctica de la cita en Alberto Ginastera. Revista del Instituto Superior de Música, 16, 131-156.

Suárez Urtubey, P. (1972). Alberto Ginastera en cinco movimientos. Editorial Victor Lerú.

Published

02/08/2024

How to Cite

Bonacci, P. (2024). Introduction to formal analysis of Ginastera’s ‘objective nationalism’ symphonic works. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 37(1), 13–51. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RIIM/article/view/5058

Issue

Section

Artículos