Expressions of the traditional music in the argentina art music. 19th century
Keywords:
traditional music, art music, Argentina, musical analysisAbstract
The inclusion of traditional popular music in local academic compositions in the 19th century has not been generally considered of interest, mainly due to the doubts that have been raised about the accuracy and authenticity of such popular motives. To answer this question this work aims to determine which are the traditional musical species involved, and through the analysis of the available pieces we embark on a description of the musical resources used. Particularly relevant is the need to establish their historical value, and their fidelity to the original traditional motives — according to what we know today. We will ultimately aim to answer whether these pieces constitute national production of local cultural relevance.
Downloads
References
Abecasis, A. (2004). La Chacarera bien mensurada. Universidad Nacional de Río Cuarto.
Aretz, I. (s/f). El folklore musical argentino. Ricordi.
Ayestarán, L. (1953). La Música en el Uruguay. SODRE.
Caras y Caretas. (1902, 1904). Buenos Aires.
Dillon, C. A. (2019). El teatro de la Gran Aldea. Antiguo Teatro Colón. Historia y cronología. S/ed.
Gesualdo, V. (1961). Historia de la música en la Argentina. Beta.
Jacobella, B. (1982). Las canciones folklóricas de la Argentina (Antología) (2ª. ed.). Instituto de Nacional de Musicología “Carlos Vega”.
Lynch, V. R. (1883). La Provincia de Buenos Aires hasta la definición de la cuestión Capital de la República. Imprenta de “La Patria Argentina”. La Nación (1891, 1892). Buenos Aires.
Pickenhayn, J. O. (1979). Alberto Williams. Ediciones Culturales Argentinas. La Tribuna (1869). Buenos Aires.
Vega, C. (1944). Panorama de la música popular argentina. Losada.
Vega, C. (1965). Las canciones folklóricas argentinas. Ministerio de Educación de la Nación. Instituto de Musicología.
Vega, C. (1986). Las danzas populares argentinas (2ª ed.). Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”.
Veniard, J. M. (1984). La música nacional argentina. Instituto Nacional de Musicología.
Veniard, J. M. (1986). Arturo Berutti. Un argentino en el mundo de la ópera. Instituto Nacional de Musicología.
Veniard, J. M. (2007). Juan Moreira: La transformación de un gaucho cuchillero en personaje de ópera italiana. Temas de Historia Argentina y Americana, 10, enero-junio, 221-237.
Veniard, J. M. (2015). El pericón. Su música. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega, 29(29), 135-160.
Veniard, J. M. (2017). El complejo cielito. Su música. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 31(31), 229-255.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Juan María Veniard
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.