The award-winning Cantata al Conservatorio del Tolima, by Fritz Voegelin. Center, periphery and cultural identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/riimcv.372.2023.67

Keywords:

cantanta, Ibagué, Colombia, cultural policies, competitions

Abstract

This article focuses on international polyphonic competitions and their impact on Ibaguereña society, in Colombia. Notions as center and periphery and identity processes are conceptualized in the case of the Cantata al Conservatorio del Tolima, by the Swiss composer Fritz Voegelin. Winner in 1984 of the III International Composition Competition “Ibagué Ciudad Musical”, the work was motivated by the commemoration of the eightieth anniversary of the founding of the conservatory. We analyze the use of regional values, native musical airs and an exaltation of social ideals attributed to Tolima. We conclude —after elucidating the concept of
“cantata” in the Latin American context, its characteristics, functions, and impact— that the mechanisms of colonization of power, even with the identity search that characterized this cultural event, prevailed in the award-winning work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio And´res Sánchez Suárez, Conservatorio del Tolima. Colombia

Director y arreglista. Inició sus estudios de educación superior en la Universidad El Bosque. Es Especialista en Dirección de Conjuntos Instrumentales, por la Fundación Universitaria “Juan N. Corpas” y Magíster en Teoría Musical por la Universidad EAFIT. Se ha desempeñado como director de orquesta desde 2007, en diversos procesos de formación orquestal en el Conservatorio del Tolima. Ha realizado conciertos en salas de Colombia y, a nivel internacional, en auditorios de Estados Unidos, Chile, Brasil y Ecuador. Es autor de artículos publicados en la revista Música, Cultura y Pensamiento, del Conservatorio del Tolima, y del libro El
impresionismo musical y su relación con los aspectos del lenguaje armónico y melódico en la obra de
Guillermo Uribe Holguín, fruto de su tesis de Maestría en Música.

References

Cortés, J. (2003). La música nacional y la colección Mundo al Día. Notas sobre una polémica. Ensayos. Historia y Teoría del Arte, vol. 8, Nº.8, pp. 51-69.

Díaz Lobos, J. P. (2018). Cantata Víctor Jara, Fragmentos de la vida del cantor (Homenaje). Basada en las obras de Luis Advis, Cantata Santa María de Iquique (1970) y Canto para una semilla (1972). Tesina del Postítulo en Composición. Santiago de Chile. Facultad de Artes de la Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/168417

Fernández, J. (2006). Canto para una semilla. Luis Advis, Violeta Parra y la modernización de la música popular Chilena. Revista Musical Chilena Nº 205, pp. 34-45.

Grout, D. y Palisca, C. (1996). Historia de la música occidental, 1 y 2. Madrid. Alianza. Guerrero, J. (2013). La cantata: el cruce entre lo oculto y popular. Revista Musical Chilena, año 67, Nº 220, pp. 94-106.

Hernández, O. (2007). Colonialidad y poscolonialidad musical en Colombia. Latin American Music Review Vol. 28, Nº 2, pp. 242-270.

Ochoa, J. S. (2011). La “práctica común” como la menos común de las prácticas. Una mirada crítica a los supuestos que configuran la educacional musical universitaria en Colombia. Tesis de Maestría en Estudios Culturales. Bogotá. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/ 1504/OchoaEscobarJuanSebastian2011.pdf4

Pardo, C. (1997). Itinerario de una hazaña. Historia del Conservatorio del Tolima. Bogotá. Pijao Editores.

Plesch, M. (1998). También mi rancho se llueve: problemas analíticos en una musicología doblemente periférica. En Ruiz, I. y Roig, E. (eds.). Procedimientos analíticos en musicología, pp. 127-138. Buenos Aires. Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”.

Salinas, B. (2020). Las músicas colombianas en el currículo adicional de los programas profesionales de educación musical de Ibagué. Panorama, Vol. 14, Nº 27.

Santamaría, C. (2007). El bambuco, los saberes mestizos y la academia: un análisis histórico de la persistencia de la colonialidad en los estudios musicales latinoamericanos. Latin American Music Review, Vol. 28, Nº 1, pp. 1-23.

Universidad de Ibagué. (2020). Tolimenses que dejan huella. Volumen VI. Ibagué. Ediciones Unibagué.

Wertheimer, G. (2022). Creación musical e identidad cultural en la Cantata Hijos de la tierra, de Jorge Mockert. Revista del Instituto Superior de Música, (20). https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11430

Published

04/09/2024

How to Cite

Sánchez Suárez, S. A. (2024). The award-winning Cantata al Conservatorio del Tolima, by Fritz Voegelin. Center, periphery and cultural identity. Revista Del Instituto De Investigación Musicológica Carlos Vega, 37(2), 67–91. https://doi.org/10.46553/riimcv.372.2023.67

Issue

Section

Artículos