How do athletes describe self-confidence? A qualitative study with young male and female volleyball players
DOI:
https://doi.org/10.46553/RPSI.20.39.2024.p66-80Keywords:
volleyball, self-confidence, performance, wellnessAbstract
The aim of this study was to describe perceptions about self-confidence in sport. Thirty players (50%
female) of federated volleyball from a club in Mar del Plata, Argentina, between 14 and 18 years participated.
An open-ended survey and the Grounded Theory analysis procedure were used. The categories emerged from
the analysis to describe self-confidence were the belief in oneself for the achievement of goals; the social
environment, mainly teammates and coaches; and positive self-talk and pre-execution routines, as the most used
strategies to increase self-confidence. This work constitutes an input for the work of sports professionals in the
search for the well-being and performance of young athletes.
Downloads
References
Anguera, M. T. (1990). Metodología observacional. Metodología de la investigación en ciencias del comportamiento, 1, 125-236.
Argudo Iturriaga, F. M., Vega Marcos, R. D. L., & Ruíz Barquín, R. (2015). Percepción de éxito y rendimiento deportivo de un portero de waterpolo. Apunts. Educación física y deportes, 122, 21-27. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/4).122.02
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Bell, C. (2005). Factors that influence the confidence of elite Junior Olympic female volleyball players. [Tesis de Maestría]. Ithaca College
Benedicto, L. V. & Garcés de los Fayos Ruiz, E. J. (2002). Autoconfianza y deporte: aportaciones de la psicología del deporte para su optimización. En G. Nieto García, A. Olmedilla Zafra, & E. J. Garcés de los Fayos Ruiz (coord.). Manual de psicología del deporte (pp. 235-257). Diego Marín DM.
Buceta, J. M. (1995). Intervención psicológica en deportes de equipo. Revista de psicología general y aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 48(1), 95-110.
Buceta, J. M. (2004). Estrategias psicológicas para entrenadores de deportistas jóvenes. Librería-Editorial Dykinson.
Cruz, J. (1997). Factores motivacionales en el deporte infantil y asesoramiento psicológico a entrenadores y padres. En J. Cruz (Ed.), Psicología del deporte (pp. 147-176). Madrid: Síntesis.
Dieppa León, M., Machargo Salvador, J., Luján Henríquez, I., & Guillén García, F. (2008). Autoconcepto general y físico en jóvenes españoles y brasileños que practican actividad física versus no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 17(2), 221-239.
Duda, J. L., Quested, E., Haug, E., Samdal, O., Wold, B., Balaguer, I., Castillo, I., Sarrazin, P., Papaioannou, A., Ronglan, L. T., Hall, H., & Cruz, J. (2013). Promoting adolescent health through an intervention aimed at improving the quality of their participation in physical activity (PAPA): Background to the project and main trial protocol. International Journal of Sport and Exercise Psycchology, 11(4), 319-327. https://doi.org/10.1080/1612197X.2013.839413
Fradejas Medrano, E., Mateos, M. E., & Martos, R. G. (2017). La autoconfianza en el deporte en edad escolar. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica, 2(44), 158-171. https://doi.org/10.21865/RIDEP44.2.13
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine Transaction.
Hernández-Mendo, A. (2006). Un cuestionario para la evaluación psicológica de la ejecución deportiva: Estudio complementario entre TCT y TRI. Revista de Psicología del Deporte, 15(1), 71-93.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. Quinta Edición. México DF McGraw-Hill.
Jones, J. G., Swain, A., & Cale, A. (1990). Antecedents of multidimensional competitive state anxiety and self-confidence in elite intercollegiate middle-distance runners. The Sport Psychologist, 4(2), 107-118. https://doi.org/10.1123/tsp.4.2.107
Lemelin, E., Verner-Filion, J., Carpentier, J., Carbonneau, N., & Mageau, G. A. (2022). Autonomy support in sport contexts: The role of parents and coaches in the promotion of athlete well-being and performance. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 11(3), 305-319. https://doi.org/10.1037/spy0000287
Mamani Ramos, Á. A., Huamaní Arredondo, F., Cabrejos Ramos, J. C., Lava Gálvez, J. J., Arce Roncal, D. L., Mora Santiago, R. J., Quisocala Mamani, J. A., Torres-Cruz, F., Lipa Tudela, L. & Fuentes López, J. D. (2020). Autoconfianza y su relación con el rendimiento, procedencia, logros y edad en jugadoras de voleibol peruanas en categoría de formación. Sportis, 6(1), 145-165. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.1.5543
Martínez-Romero, M., Molina, V. M., & Oriol-Granado, X. (2016). Desarrollo y validación del cuestionario de autoconfianza en competición CACD para deportes individuales y colectivos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(2), 13-20.
Maxwell, J. (2012). Qualitative research design: An interactive approach (3a ed.). Philadelphia: Sage.
Molero López-Barajas, D., Ortega Alvarez, F., Valiente Martinez, I., & Zagalaz Sánchez, M. L. (2010). Estudio comparativo del autoconcepto físico en adolescentes en función del género y del nivel de actividad físico-deportiva. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 38-41.
Mossman, L. H., Slemp, G. R., Lewis, K. J., Colla, R. H., & O’Halloran, P. (2022). Autonomy support in sport and exercise settings: a systematic review and meta-analysis. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1-24. https://doi.org/10.1080/1750984X.2022.2031252
Muñoz, M. (1989) Una guía para la intervención conductual en el deporte de elite. Revista Española de Terapia del Comportamiento, 7(2), pp. 147-170.
Nicolás Marín, A. (2009). Autoconfianza y deporte. Lecturas: Educación Física y Deportes, 13(128).
Pallarés Mestre, J., Cantón Chirivella, E., & Mayor Martínez, L. (1990). Psicología del deporte infantil y juvenil. Consideraciones teóricas y propuestas de intervención. INFORMACIÓ PSICOLÓGICA, 43, 11-17.
Raimundi, M. J., Celsi, I., Otero, C., Schmidt, V., & Castillo, I. (2021). Compromiso e intención de abandono en adolescentes de selecciones nacionales argentinas: El papel de los agentes sociales y efectos del género. Suma Psicológica, 28(1), 1-9. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2021.v28.n1.8
Raimundi, M.J., Celsi, I., & Otero, C. (2022). Habilidades psicológicas para el rendimiento de deportistas jóvenes: El papel de los estilos interpersonales percibidos de sus entrenadores/as. Interamerican Journal of Psychology, 56(3), e1350.
Raimundi, M. J., Reigal, R., & Hernández-Mendo, A. (2016). Adaptación argentina del Inventario Psicológico de Ejecución Deportiva (IPED): validez, fiabilidad y precisión. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 211-222.
Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C., & Cruz, J. (2013). El apoyo a la autonomía generado por entrenadores, compañeros y padres y su efecto sobre la motivación autodeterminada de deportistas de iniciación. Anales de Psicología, 29(1), 243-248. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.124011
Reyes Bossio, M., Raimundi, M. J., & Gomez Correa, L. (2012). Programa de Entrenamiento en Habilidades Psicológicas en jugadoras de voleibol de alto rendimiento. Cuadernos de psicología del deporte, 12(1), 9-16.
Sánchez-Alcaraz Martínez, B. J. & Gómez Mármol, A. (2014). Autoconcepto físico en una muestra de estudiantes de primaria y su relación con el género y la práctica deportiva extraescolar. E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 10(2), 113-120.
Schmidt, V., Molina, M. F., Raimundi, M. J., Celsi, I., González Liotard, A., Pérez-Gaido, M., & García Arabehety, M. (2022). ¿Qué implica disfrutar del deporte? Presentación de un instrumento para su evaluación. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 18(1), 259-277. https://doi.org/10.15332/22563067
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Sage publications.
Strauss, A. & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
Taylor, S. J., Bogdan, R., & Piatigorsky, J. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Editorial Paidós Básica.
Torregrosa, M., Viladrich, C., Ramis, Y., Azócar, F., Latinjak, A. T., & Cruz, J. (2011). Efectos en la percepción del clima motivacional generado por los entrenadores y compañeros sobre la diversión y el compromiso. Diferencias en función de género. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 243-255.
Vallerand, R. J. (2007). A hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation for sport and physical activity. En M.S. Hagger, y L.D.
Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. 255-279). Champaign, IL: Human Kinetics.
Vealey, R. S. (1986). Conceptualization of sport confidence and competitive orientation: Preliminary investigation and instrument development. Journal of Sport Psychology, 8, 221-246. https://doi.org/10.1123/jsp.8.3.221
Vealey, R. S. (2005). Coaching for the inner edge. Fitness Information Technology.
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2010). Fundamentos De Psicología Del Deporte Y Del Ejercicio Físico/Fundamentals of Sport Psychology and Physical Exercise. Ed. Médica Panamericana.
Williams, J. M. & Bunker, L. (1991). Técnicas cognitivas para la mejora de la ejecución y la construcción de la confianza. En J. M. Williams. Psicología aplicada al deporte (pp. 345-373). Biblioteca Nueva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dolores Russo, Julieta Pelizza, Leandro Javier Lorusso, María Julia Raimundi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.