Ends (FinEs) that are beginings: Impact of educational reinsertation on self-esteem perception of students from a vulnerable population

Authors

  • Paula Perillo Universidad Abierta Interamericana
  • María Luisa Silva Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental
  • Victoria Gasparini Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental
  • Sofía Iacobuzio Universidad de Buenos Aires. Fac. de Filosofía y Letras. Instituto de Lingüística.

Keywords:

Self-esteem perception, vulnerability, educational reinsertation, FinEs, empowerment

Abstract

Low rate of population who can´t end high school is one of the major problems in Latin America (Unicef, 2010). Educational reinsertation programs deal with the consequences of dropping out of school, although research on the population or about the individual affectation of these programs is scarce. This paper analyzes the impact of a program (FinEs), on self-esteem perception of a “vulnerable” population. We interviewed subjects (Silva, 2010) and picked up topics (Danes, 1974) about self-esteem perception and made qualitative and quantitative analyses afterwards. Results show that the impact on it is substantial and that reinsertion process is broad. Being part of this program rebuilds their lives by achieving a greater social visibility, empowerment and remeding their self-esteem. 

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Author Biographies

Paula Perillo, Universidad Abierta Interamericana

Licenciada en Psicología

María Luisa Silva, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental

Doctora en Psicología

Victoria Gasparini, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Centro Interdisciplinario de Investigaciones en Psicología Matemática y Experimental

Profesora en Enseñanza Primaria

Sofía Iacobuzio, Universidad de Buenos Aires. Fac. de Filosofía y Letras. Instituto de Lingüística.

Licenciada en Letras

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Published

11/27/2019

How to Cite

Perillo, P., Silva, M. L., Gasparini, V., & Iacobuzio, S. (2019). Ends (FinEs) that are beginings: Impact of educational reinsertation on self-esteem perception of students from a vulnerable population. Revista De Psicología, 15(30), 81–96. Retrieved from https://erevistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/2650

Issue

Section

Articles